Abstract: Students' abilities can be developed through lectures, one of which is variable Calculus 2. At the University of Islam Raden Rahmat (UNIRA), Malang students only rely on one textbook only when the lectures, so the motivation and low student interest in learning. Therefore it takes lecture materials that can help facilitate students in the lecture, which is an android textbook. This study aims to develop an android textbook valid, practical, and effective in Calculus 2 subjects in UNIRA Malang. This study is a research development. This textbook was developed by using the 4D model (define, design, develop, and disseminate). Phase disseminate not done. The data was collected with the validation and testing of the textbook. The textbook is validated by the lecturer and expert Calculus 2, as well as Indonesian lecturers. Tests were carried out on Informatics students UNIRA Malang to know the practical and effectiveness of the textbook. The results showed that: 1) textbooks have been effective, 2) including the content and construct validity of the validator's point of view, and 3) the use of textbooks in the lecture did not experience significant barriers.Keywords: Calculus 2, Android, Textbook. AbstrakKemampuan mahasiswa dapat dikembangkan melalui perkuliahan, salah satunya yaitu pada materi Kalkulus 2. Di Universitas Islam Raden Rahmat (UNIRA) Malang mahasiswa hanya mengandalkan satu buku ajar saja saat perkuliahan, sehingga motivasi dan minat belajar mahasiswa rendah. Oleh karena itu dibutuhkan suatu bahan perkuliahan yang dapat membantu memudahkan mahasiswa dalam perkuliahan, yaitu buku ajar android. Tujuan penelitian ini yaitu mengembangkan buku ajar android yang valid, praktis dan efektif pada mata pelajaran Kalkulus 2 di UNIRA Malang. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Buku ajar ini dikembangkan dengan menggunakan model 4D (Define, Design, Develop, and Desseminate). Fase desseminate tidak dilakukan. Pengumpulan data dilakukan dengan validasi dan pengujian buku ajar. Buku ajar ini divalidasi oleh dosen dan ahli Kalkulus 2, serta dosen Indonesia. Tes dilakukan pada mahasiswa Informatika UNIRA Malang untuk mengetahui kepraktisan dan keefektifan buku ajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) buku ajar sudah efektif, 2) meliputi validitas isi dan konstruk dari sudut pandang validator, dan 3) penggunaan buku ajar dalam perkuliahan tidak mengalami hambatan yang berarti.Kata Kunci: Kalkulus 2, Android, Buku Ajar.
Copyrights © 2020