Abstract. The ability to solve mathematical contextual problems is seen from the pattern of students' completion of the questions given. This study aims to analyze and describe the types of student errors in solving contextual problems in the material surface area and volume of build up flat side space based on the stages of Kastolan. The subjects of this study were 18 students of class X MIA.1 of SMAN 15 Pekanbaru. Data collection is done by using a written test. The method used in this study is descriptive qualitative. The research were carried out according to the Kastolan stage indicator that used to show that three questions given no. 1 there were as many conceptual errors (66.7%), procedural errors and technical errors (88.9%). Question number 2 there were no conceptual errors, procedural errors (77.8%) and technical errors (88.9%). Question number 3 there were no conceptual and procedural errors, and technical errors (83.3%). The causes of mistakes made by students in solving problems include: a) Students are not careful reading and understanding the meaning of the problem well. b) Students only memorize formulas and do not understand the concept well. c) Students are not careful in working on the questions. The solution is that students need a lot of practice in working on non-routine questions and repeating the conceptual understanding of the material's surface area and the volume build up flat side space. Key words: (Kastolan stage error analysis, surface area and volume build up flat side space) Abstrak. Kemampuan pemecahan masalah kontekstual matematika dilihat dari pola penyelesaian siswa terhadap soal-soal yang diberikan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mendeskripsikan jenis kesalahan siswa dalam pemecahan masalah kontekstual pada materi luas permukaan dan volume bangun ruang sisi datar berdasarkan tahapan Kastolan. Subjek penelitian ini 18 siswa kelas X MIA.1 SMAN 15 Pekanbaru. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes tertulis. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Hasil penelitian dilakukan menurut indikator tahapan Kastolan yang digunakan menunjukkan bahwa dari tiga soal yang diberikan soal no 1 terjadi kesalahan konseptual sebanyak (66,7%), kesalahan prosedural dan kesalahan teknikal (88.9%). Pada soal no 2 tidak ditemukan kesalahan konseptual, kesalahan prosedural (77.8%) dan kesalahan teknikal (88.9%). Sedangkan pada no 3 tidak terdapat kesalahan konseptual dan prosedural, sedangkan kesalahan teknikal (83.3%). Faktor-faktor penyebab kesalahan yang dilakukan oleh siswa dalam menyelesaikan soal pada materi luas permukaan dan volume bangun ruang sisi datar diantaranya: a) Siswa kurang cermat membaca dan memahami maksud soal dengan baik. b) Siswa hanya menghafal rumus dan belum memahami konsep dengan baik. c) Siswa kurang teliti dalam pengerjaan soal. Solusinya adalah siswa perlu banyak berlatih dalam mengerjakan soal-soal tidak rutin dan mengulang kembali pemahaman konsep pada materi luas permukaan dan volume bangun ruang sisi datar. Kata kunci: (Analisis kesalahan tahapan Kastolan, luas permukaan dan volume bangun ruang sisi datar.)
Copyrights © 2018