Darris: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah
Vol 3, No 2 (2020): OCTOBER

KOLABORASI KELUARGA DAN SEKOLAH DALAM MENUNJANG PENCAPAIAN TUJUAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SD ALAM MUHAMMADIYAH BANJARBARU

Jannah, Miftahul (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2023

Abstract

Abstract: The responsibility for education according to the Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003 concerning the national education system Article 7 is a shared responsibility, the obligation of all components of society, parents and the government. The purpose of this research is to describe the collaborative activities of parents and teachers in learning Islamic religious education and to describe what supports and hinders the implementation of parent-teacher collaboration in supporting the achievement of Islamic religious goals.The results showed that the collaboration carried out was parental involvement in learning, supporting each other, motivating each other, worshiping together, creating a safe and comfortable atmosphere, storytelling or telling stories and praying in congregation. And other activities such as Parenting, meetings at the beginning of the semester, communication, parent association (POS)/communication forums, parent consultation days and activity contact books/checklist sheets are collaborative activities carried out by parents and teachers who also indirectly support the achievement of the goals of Islamic religious education. The things that support and hinder the implementation of collaboration based on the results of the interviews are known to be about the understanding of parents and teachers about the importance of collaboration itself, the support of parents and teachers, and the communication that is carried out. Keywords: Achievement of PAI Goals, Family and School Collaboration.Abstrak: Tanggung jawab pendidikan menurut Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang  sistem pendidikan nasional Pasal 7 adalah tanggung jawab bersama, kewajiban seluruh komponen masyarakat, orang tua dan pemerintah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kegiatan kolaborasi orang tua dan guru dalam pembelajaran pendidikan agama Islam dan untuk mendeskripsikan apa saja yang mendukung dan yang menghambat terlaksananya kolaborasi orang tua dan guru dalam menunjang pencapaian tujuan agama Islam.Hasil penelitian menunjukkan bahwa kolaborasi yang dilakukan adalah keterlibatan orang tua dalam pembelajaran, saling mendukung, saling memotivasi, beribadah bersama, menciptakan suasana yang aman dan nyaman, mendongeng atau bercerita dan sholat berjama’ah. Dan kegiatan lainnya seperti Parenting, pertemuan di awal semester, komunikasi, paguyuban orang tua siswa (POS)/forum komunikasi, hari konsultasi orang tua dan buku penghubung/lembar ceklis kegiatan adalah kegiatan kerjasama yang dilakukan oleh orang tua dan guru yang juga secara tidak langsung menunjang pencapaian tujuan pendidikan agama Islam. Hal yang mendukung dan yang menghambat terlaksananya kolaborasi berlandaskan hasil wawancara diketahui adalah tentang pemahaman orang tua dan guru terhadap pentingnya kerjasama itu sendiri, dukungan orang tua dan guru, dan komunikasi yang dilaksanakan. Kata kunci: Kolaborasi Keluarga dan Sekolah, Pencapaian Tujuan PAI.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

darris

Publisher

Subject

Computer Science & IT Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Darris: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah adalah jurnal yang membahas tentang kajian kritis baru pendidikan dasar, dan mengkaji dinamika pembelajaran anak di tingkat dasar (Madrasah Ibtidaiyah). Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah seperti analisis kompetensi, strategi pembelajaran, teori ...