Prologia
Vol. 7 No. 2 (2023): Prologia

Strategi Kreatif Pembuatan Konten di Majalah Online Anak Muda

Putri, Noviyanti Setia (Unknown)
Oktavianti, Roswita (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Oct 2023

Abstract

In this era, the development of information technology is increasing rapidly and making it easy for all people to access everything, especially information, one of which is the mass media which is an important channel in society. However, nowadays magazines as a source of information are rarely in demand by the public, so researchers want to know creative strategies for creating content in online magazines to attract readers. The theory that researchers use is the theory of communication, mass communication, creative strategies, content and interests. This research used a qualitative approach with a case study method conducted at Sunday Magazine. Sunday Magazine is a youth magazine located in Jakarta and its target audience is high school/vocational school teenagers 14-18 years old. Data collection methods used in this study were interviews, observation and documentation. Interviews were conducted with the editor, namely the Chief Editor, Deputy Chief Editor and Copywriter of Sunday Magazine. The results of this study indicate that the creative strategy for content creation carried out by Sunday Magazine as a youth magazine has been based on careful thought through, collecting ideas, thinking creatively and conducting brainstorming and paying close attention to the interests of readers in technical content creation. Perkembangan teknologi informasi semakin pesat dan memberikan kemudahan bagi seluruh masyarakat untuk mengakses segala hal terutama informasi, salah satunya adalah media massa menjadi saluran penting dalam masyarakat. Namun sekarang ini majalah sebagai sumber informasi sudah sangat jarang diminati oleh masyarakat sehingga peneliti ingin mengetahui strategi kreatif pembuatan konten di majalah online dalam menarik minat pembaca. Teori yang peneliti gunakan adalah teori komunikasi, komunikasi massa, strategi kreatif, konten dan minat. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus dilakukan pada Majalah Sunday. Majalah Sunday merupakan majalah anak muda yang berlokasi di Jakarta dan target pembacanya adalah kalangan remaja SMA/SMK 14-18 tahun. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Wawancara dilakukan kepada redaksi yaitu Ketua Redaksi, Wakil Ketua Redaksi dan Copywriter Majalah Sunday. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi kreatif pembuatan konten yang dilakukan oleh Majalah Sunday sebagai majalah anak muda telah berdasarkan pemikiran yang matang melalui, pengumpulan ide-ide, berpikir kreatif dan melakukan brainstorming dan sangat memperhatikan minat para pembaca dalam teknis pembuatan konten.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

prologia

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Prologia (E-ISSN 2598-0777) is a national journal, which all articles contain student's writing, are published by Faculty of Communication Universitas Tarumanagara. Scientific articles published in Prologia are result from research and scientific studies conduct by Faculty of Communication students ...