Koneksi
Vol. 7 No. 2 (2023): Koneksi

Pembentukan Konsep Diri Penggemar Melalui Lirik Lagu

Wijayanti, Irvia (Unknown)
Utami, Lusia Savitri Setyo (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Oct 2023

Abstract

The development of mass communication through the media plays a role in changing the community environment in various fields of life, including the spread of culture worldwide, one of which is South Korean popular culture (K-Pop). Music is one of the most popular K-Pop products. BTS is the most talked about K-Pop singer. Fans' interest is supported by the positive messages contained in BTS songs. Positive messages that are listened to repeatedly have implications for the listeners' lives, especially BTS fans. This can shape the way fans see themselves. The researcher intends to explain and describe the formation of fan self-concept through the meaning of messages in BTS song lyrics. Some supporting theories used in this research are Symbolic Interactionism, self-concept, media effects, messages, and message meaning. This research was conducted using a qualitative approach with a case study method. Data were obtained from interviews, observations, documentation, and literature studies. The results showed that fans perform a thought process when listening to BTS songs by interpreting, interpreting, and providing an understanding of BTS songs. The self-concept of fans is then formed in each of them and in the communication process with others. Perkembangan komunikasi massa melalui media berperan dalam mengubah lingkungan masyarakat di berbagai bidang kehidupan termasuk penyebaran budaya di dunia salah satunya budaya populer Korea Selatan (K-Pop). Musik merupakan salah satu produk K-Pop yang paling banyak disukai. BTS adalah penyanyi K-Pop yang paling banyak dibicarakan. Ketertarikan penggemar didukung dengan pesan-pesan positif yang terkandung di dalam lagu BTS. Pesan positif yang didengarkan berulang kali membawa implikasi pada kehidupan pendengar, terutama penggemar BTS. Hal ini dapat membentuk cara pandang penggemar terhadap diri mereka sendiri. Peneliti bertujuan menjelaskan dan mendeskripsikan pembentukan konsep diri penggemar melalui makna pesan dalam lirik lagu BTS. Beberapa teori pendukung yang digunakan dalam penelitian ini adalah Interaksionisme Simbolik, konsep diri, efek media, pesan, dan makna pesan. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Data penelitian diperoleh dari kegiatan wawancara, observasi, dokumentasi, dan studi pustaka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa saat mendengarkan lagu BTS, para penggemar melakukan proses berpikir dengan mengartikan, memaknai, dan memberikan pemahaman terhadap lagu BTS. Konsep diri penggemar kemudian terbentuk dari dalam diri masing-masing, serta dalam proses komunikasi dengan orang lain.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

koneksi

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Koneksi (E-ISSN : 2598 - 0785) is a national journal, which all articles contain student's writing, are published by Faculty of Communication Universitas Tarumanagara. Scientific articles published in Koneksi are result from research and scientific studies conduct by Faculty of Communication ...