JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA)
Vol 1, No 1 (2017): Juni 2017

PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH MENGGUNAKAN METODE PRAKTIKUM DALAM UPAYA MENINGGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAIN DAN MOTIVASI SISWA PADA POKOK BAHASAN HIDROLISIS GARAM

Yusmanidar Yusmanidar (Unknown)
Ibnu Khaldun (Unknown)
Mudatsir Mudatsir (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Jan 2017

Abstract

Abstrak. Rendahnya hasil belajar siswa dilihat dari nilai ujian akhir semester, hal ini disebabkan target waktu untuk mencapai isi pembelajaran dan keterbatasan guru dalam mengolah pembelajaran khususnya ketika ada materi yang menyangkut dengan praktikum seperti halnya materi hidrolisis garam. Penelitian ini dilakukan dengan metode quasi eksperimental dengan pretest-posttest group design yang dilaksanakan di SMAN 12 Banda Aceh tahun akademik 2015/2016, yang terdiri masing-masing 25 siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pengumpulan data dilakukan dengan 3 (dua) instrumen; 1) Tes untuk melihat peningkatan KPS siswa pada pokok bahasan hidrolisis garam; 2) Angket motivasi untuk melihat peningkatan motivasi belajar siswa; dan 3) Angket respon untuk melihat tanggapan siswa terhadap model pembelajaran berbasis masalah dengan menggunakan metode praktikum. Uji normalitas dilakukan untuk melihat kenormalan data dan menunjukkan bahwa data berdistribusi normal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) pembelajaran berbasis masalah menggunakan metode praktikum dapat mempengaruhi keterampilan proses sain siswa dalam belajar kimia. Hal ini dapat dilihat tingginya perolehan skor N-Gain pada kelas eksperimen dibandingkan penerapan pembelajaran konvensional di kelas kontrol; 2) pembelajaran pembelajaran berbasis masalah menggunakan metode praktikum dapat meningkatkan motivasi belajar siswa dalam belajar kimia; 3) Respon siswa terhadap penerapan pembelajaran berbasis masalah menggunakan metode praktikum pada pokok bahasan hidrolisis garam mendapatkan respon positif dari siswa.  Kata Kunci: PBM, metode praktikum, KPS, motivasi belajar, hidrolisis garam.Abstract. Low student learning outcomes seen from the final exams, and this is the target date for achieving the learning content and limitations of the teachers in the process of learning, especially when there is material pertaining to the lab as well as the material salt hydrolysis. This research was conducted by quasi experimental method with a pretest-posttest group design conducted at SMAN 12 Banda Aceh academic year 2015/2016, which consists of 25 students in the experimental class and same as the control class. The data collection is done with three instruments; 1) Tests to see an increase in KPS students on the subject of salt hydrolysis; 2) Questionnaire motivation to see an increase in student motivation; and 3) Questionnaire responses to see the students' of the problem based learning using practical methods. Normality test is done to see the normality of data and shows that the normal distribution of data. The results showed that 1) the problem-based learning using practical methods can affect science process skills of students in learning chemistry. This can be seen high score of N-Gain acquisition of the experimental class compared to conventional classroom learning application control; 2) learning problem-based learning using practical methods may increase students' motivation to learn chemistry; 3) The response of students to the application of problem-based learning using practical methods on the topic of salt hydrolysis get a positive response from students.  Keywords:    PBL, practical methods, SPS, motivation to learn, salt hydrolysis.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

JIPI

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemistry Education Environmental Science Physics

Description

JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA) aims to serve original articles on the latest issues and trends in high-quality research focused on technology-integrated science and/or science learning (chemistry, biology, physics, and environment). Technology integration includes learning media, curriculum, ...