JURNAL PROFESI KEGURUAN
Vol 9, No 2 (2023): JPK, Jurnal Profesi Keguruan

Pengaruh Pembelajaran Model CTL Berbantuan Papan Tempel pada Mata Pelajaran IPA terhadap Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar

Kuriyah Kuriyah (Universitas Terbuka)
Kartono Kartono (Universitas Negeri Semarang)
Suciati Suciati (Universitas Terbuka)



Article Info

Publish Date
02 Aug 2023

Abstract

Pembelajaran IPA harus dilakukan dengan pendekatan kontekstual dan memacu keterlibatan aktif siswa dalam proses pembelajaran. Pembelajaran kontekstual sangat penting untuk membekali kemampuan berpikir kritis dan pemecahan masalah pada siswa. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pembelajaran model CTL berbantuan papan tempel pada mata pelajaran IPA terhadap pencapaian kemampuan pemecahan masalah siswa SD. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (quasi experiment) two group pretest posttest with control group design. Sampel dalam penelitian ini terdiri atas 30 siswa kelas IV SD Negeri 01 Sidorejo sebagai kelas yang diberi pembelajaran menggunakan model CTL berbasis media papan tempel (kelas eksperimen) dan 30 siswa kelas IV SD Negeri Lowa sebagai kelas yang diberi pembelajaran menggunakan model konvensional (kelas kontrol). Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode tes. Analisis data dilakukan dengan uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan model CTL (Contextual Teaching and Learning) berbantuan papan tempel efektif dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah IPA.  Penggunaan model CTL (Contextual Teaching and Learning) berbantuan papan tempel lebih baik dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah IPA dan minat belajar siswa dibandingkan dengan model konvensional. Berdasarkan simpulan yang ada, maka model pembelajaran kontekstual berbantuan media pembelajaran papan tempel akan sangat baik apabila digunakan oleh guru IPS di kelas IV SD guna meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada siswa.Science learning must be done with a contextual approach and encourage active involvement of students in the learning process. Contextual learning is very important to equip students with critical thinking skills and problem solving. This study aims to analyze the effect of learning the CTL model assisted by sticky boards in science subjects on the achievement of problem solving abilities of elementary students. This research is a quasi-experimental research with two group pretest posttest with control group design. The sample in this study consisted of 30 grade IV students at SD Negeri 01 Sidorejo as a class that was given learning using the CTL model based on sticky boards (experimental class) and 30 students in grade IV at SD Negeri Iowa as a class that was given learning using conventional models (control class). Data collection in this study was carried out using the test method. Data analysis was performed by t test. The results showed that the use of the CTL (Contextual Teaching and Learning) model with the help of sticky boards was effective in improving science problem solving skills. The use of the CTL (Contextual Teaching and Learning) model with the help of sticky boards is better at improving science problem solving abilities and students' interest in learning compared to the conventional model. Based on the existing conclusions, the contextual learning model assisted by sticky-board learning media will be very good if used by social studies teachers in grade IV SD to improve students' problem-solving abilities.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jpk

Publisher

Subject

Education

Description

The Jurnal Profesi Keguruan is scientific publication works in the education world by teachers, professors, and the society. Scientific papers published in this journal is an article the results of research or innovative and progressive ideas in the field of formal education. The article can be a ...