Based on data on old patient visits at South Tangerang City General Hospital in the last two years it is known that old patient visits in 2021 amounted to 5385 and decreased in 2022 to 4956 old patient visits. Based on these data, it can be seen that there is a decreasing trend of old patient visits from 2021 to 2022 based on the grand total number of visits, which is 4.14%. The purpose of this study was to determine the relationship between perceptions about marketing communications and brand image with the decision to reuse inpatients at RSU Kota Tangerang Selatan in 2023. This type of research is an observational analytic with a quantitative approach and a cross sectional design. The sampling technique used purposive sampling and the sample size was 357 respondents. Based on the results of the study, it showed that more than half of the respondents who had a negative perception decided not to be willing to reuse inpatient services at RSU Kota Tangerang Selatan as many as 131 (57.0%) and more than half of the respondents who had a positive perception decided to be willing to reuse the service. 120 (59.1%) hospitalized in RSU Kota Tangerang Selatan. Based on the statistical test results, the results showed that there was a relationship between perceptions about marketing communications (p-value = 0.000 < α = 0.05) and perceptions about brand image (p-value = 0.000 < α = 0.05) with the decision to use returned to inpatients at RSU Kota Tangerang Selatan. From the results of this study, it is hoped that the RSU Kota Tangerang Selatan can improve marketing communications and brand image so that it can create patient trust and increase the attitude of returning patients in utilizing health services. AbstrakBerdasarkan data kunjungan pasien lama RSU Kota Tangerang Sealatan dalam dua tahun terakhir diketahui bahwa kunjungan pasien lama pada tahun 2021 sebesar 5385 dan mengalami penurunan pada tahun 2022 menjadi 4956 kunjungan pasien lama. Berdasarkan data tersebut dapat diketahui bahwa terdapat tren penurunan kunjungan pasien lama dari tahun 2021 hingga 2022 berdasarkan grand total jumlah kunjungan yaitu sebesar 4,14 %. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan persepsi tentang komunikasi pemasaran dan brand image dengan keputusan pemanfaatan kembali pada pasien rawat inap di RSU Kota Tangerang Selatan tahun 2023. Jenis penelitian ini adalah analitik observasional dengan pendekatan kuantitatif dan desain cross sectional. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dan besar sampel adalah 357 responden. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa lebih dari setengah responden yang memiliki persepsi negatif memutuskan untuk tidak bersedia memanfaatkan kembali pelayanan rawat inap di RSU Kota Tangerang Selatan sebanyak 131 (57,0%) dan lebih dari setengah responden yang memiliki persepsi positif memutuskan untuk bersedia memanfaatkan kembali pelayanan rawat inap di RSU Kota Tangerang Selatan sebanyak 120 (59,1%). Berdasarkan hasil uji statistik didapatkan hasil yang menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara persepsi tentang komunikasi pemasaran (p-value = 0,000 < α = 0,05) dan persepsi tentang brand image (p-value = 0,000 < α = 0,05) dengan keputusan pemanfaatan kembali pada pasien rawat inap di RSU Kota Tangerang Selatan. Dari hasil penelitian ini diharapkan RSU Kota Tangerang Selatan dapat meningkatkan komunikasi pemasaran dan brand image sehingga dapat menciptakan kepercayaan pasien dan meningkatkan sikap berkunjung ulang pasien dalam memanfaatkan pelayanan kesehatan.
Copyrights © 2023