Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia
Vol 2 No 2: November 2013

PENINGKATAN MENYIMAK DONGENG MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO DENGAN STRATEGI MEMBANGKITKAN RASA INGIN TAHU PADA SISWA KELAS VIIA

Eka Retnaningsih (Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2013

Abstract

Tujuan penelitaian ini, yaitu untuk mendeskpripsikan peningkatan keterampilan menyimak dongeng dan mendeskripsikan perubahan perilaku siswa kelas VIIA SMP Negeri 1 Winong dalam pembelajaran menyimak dongeng menggunakan media audio dengan strategi membangkitkan rasa ingin tahu.  Desain penelitian  menggunakan  penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua tahap, yaitu siklus I dan siklus II.  Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan  keterampilan menyimak dongeng.  Siklus I nilai rata-rata kelas  72,8 dan siklus II 80. Perilaku siswa dalam mengikuti pembelajaran mengalami perubahan kearah yang lebih positifThe purpose of the research,  are to describe the improvement of students’ skill  listen fairy and  to describe changes of students’ behavior  in class VIIA SMP Negeri 1 Winong in the  teaching listen  fairy use audio media  and curiosity arousing strategy. Design  research  use action class research   which is done in two step, that is cycle I and II. Data collection is done by test and non-test technique. The result of the research shows an improvement skill of listening fairy. The average class mark in cycle I is 72,8 and in cycle II is 80. The students’ behavior in this learning changes into positive.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpbsi

Publisher

Subject

Humanities Computer Science & IT Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (P-ISSN 2252-6722, E-ISSN 2503-3476) is published by the Department of Indonesian Language and Literature, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Semarang. It publishes research-based articles in the field of language, literature, and ...