Jurnal Kebijakan Pembangunan
Vol 12 No 2 (2017): JURNAL KEBIJAKAN PEMBANGUNAN

Pengaruh Sarana dan Prasarana, Kegiatan Siswa dan Ekonomi Masyarakat Terhadap Nilai Ujian Nasional

Irham Iskandar (Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Provinsi Aceh)



Article Info

Publish Date
27 Feb 2020

Abstract

The main purpose of this study is to determine the effect of facilities and infrastructure, student activities and community economy on the value of national examinations. The method used is research development, the research aimed at developing research findings or previous theories, both for the purposes of pure science and applied science and so forth. The data used are primary data and secondary data. Primary data were obtained through survey and interview using questionnaires and interview guides to the respondents, consisting of principals, vice principals, teachers, heads of administration and administrative staff, while secondary data was obtained through literature study consisting of journals, reports - scientific reports, official government reports, and other relevant materials. Data were analyzed using multiple regression with cross-sectional data (annual data 2014). The results showed that facilities and infrastructure are not significant and have a positive influence on the value of national examinations; student activities are significant and negatively affect the outcome of the UN; the economic community is significant and negatively affects the outcome of the UN Abstrak Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh sarana dan prasarana, kegiatan siswa danekonomi masyarakat terhadap nilai ujian nasional. Metode yang digunakan adalah penelitianpengembangan, yaitu penelitian yang ditujukan untuk mengembangkan temuan penelitian atau teori-teorisebelumnya, baik untuk keperluan ilmu murni maupun ilmu terapan dan sebagainya. Data yang digunakanadalah data primer dan data sekunder. Data primer diperoleh melalui survei dan wawancara denganmenggunakan kuesioner dan pedoman wawancara kepada para responden, terdiri dari kepala sekolah, wakilkepala sekolah, guru, kepala tata usaha dan pegawai tata usaha., sedangkan data sekunder diperoleh melaluistudi pustaka yang terdiri dari jurnal, laporan-laporan ilmiah, laporan resmi pemerintah, dan bahan-bahanlain yang relevan. Data dianalisis menggunakan regresi berganda dengan data crossection (data tahunan2014). Hasil penelitian menunjukan bahwa sarana dan prasarana tidak signifikan dan memiliki pengaruhpositif terhadap nilai ujian nasional; kegiatan siswa signifikan dan memberikan pengaruh negatif terhadaphasil UN; ekonomi masyarakat adalah signifikan dan memberikan pengaruh negatif terhadap hasil UN

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

menu

Publisher

Subject

Other

Description

The scope of JKP is as follows: Government empowerment (government capability, regional finance, government facilities and infrastructure). Community empowerment (population and employment, community welfare, social conditions, politics and culture) Regional development (public facilities, regional ...