Proceedings Series of Educational Studies
2023: Prosiding Seminar Nasional Peran Manajemen Pendidikan untuk Menyiapkan Sekolah Unggul Era Lear

Implementasi Kebijakan Pembelajaran Daring pada Sekolah Menengah Pertama

Ahmad Furqon Akhbar (Universitas Negeri Malang)
Arumia Fairuz Husna (Universitas Negeri Malang)
Luthfia Amanda Sari (Universitas Negeri Malang)
Firda Fitrotul Unsa (Universitas Negeri Malang)
Indra Lesmana (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
27 May 2023

Abstract

Abstract: Online learning or what is called in this network is a policy made by the government on an emergencybasis due to the Covid-19 pandemic where learning is carried out in tandem using devices or laptopsfrom their respective homes. The purpose of this study is to be able to understand theimplementation of current government policies on online learning at the first level of junior highschool. The research method that researchers use in conducting this research is by using a qualitativeapproach. This qualitative approach can support researchers in explaining the understandingcontained in the object of research. The data collection that researchers used in making this studywas by using literature study techniques carried out through electronic media. Literature datacollection techniques are carried out by searching for some information related to titles contained injournals, articles, magazines or other reference sources carried out online. The results of this studyshow that the implementation of online learning at the junior high school level is said to run but lesseffectively because the lack of supervision from parents regarding the use of devices makes learningnot run optimally.Keywords: online learning; junior high school; era of the covid-19 pandemicAbstrak: Pembelajaran daring atau yang disebut dalam jaringan ini merupakan kebijakan yang dibuat olehpemerintah secara darurat dikarenakan terdapat pandemi Covid-19 dimana pembelajaran dilakukansecara dalam daringan mengunakan gawai atau laptop dari rumah masing-masing. Tujuan daripenelitian ini adalah agar bisa memahami dari implementasi kebijakan pemerintah saat ini padapembelajaran secara daring pada jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Metode penelitian yangpeneliti pakai dalam melakukan penelitian ini yaitu dengan memakai pendekatan kualitatif.Pendekatan kualitatif tersebut bisa menunjang peneliti dalam memaparkan pengertian yangterdapat pada objek penelitian. Pengumpulan data yang peneliti gunakan dalam membuat penelitianini yaitu dengan memakai teknik studi kepustakaan yang dilakukan melalui media elektronik. Teknikpengumpulan data kepustakaan dilakukan dengan mencari beberapa informasi terkait judul yangterdapat pada jurnal, artikel, majalah atau sumber rujukan lainnya yang dilakukan secara online.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi pembelajaran daring pada jenjang SMPdikatakan berjalan namun dengan kurang efektif karena kurangnya pengawasan dari orang tuamengenai penggunaan gawai menjadikan pembelajaran tidak berjalan secara maksimal.Kata kunci: pembelajaran daring; sekolah menengah pertama; era pandemi covid-19

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

pses

Publisher

Subject

Education

Description

The proceedings series Proceedings of Educational Study Seriesaims to publish proceedings from conferences on the theories and methods in fields of ...