Abstract In the current era, Karawang is an Industrial City, this opens up opportunities for transportation service providers one of which is employee shuttle transportation services. PT. Total Auto Mandiri is a company engaged in services and driver development. This company serves employee shuttle requests with requests that tend not to be constant in each period. This study aims to improve the marketing strategy of PT. Total Auto Mandiri so that employee pick-up requests can continue to increase. The analysis carried out in this study starts by determining internal and external factors based on the IFE, EFE, and IE matrices. Then the SWOT and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) methods are used to get the most appropriate alternative strategy. The results of this study indicate that there are 8 alternative marketing strategy choices from the SWOT method and the most appropriate alternative marketing strategy choices for PT. Total Auto Mandiri with the QSPM method is to make innovations in service to be different from competitors with a TAS score of 6.218.Keywords: SWOT, QSPM, IE, EFE, IFEĀ AbstrakPada era saat ini karawang menjadi kota kawasan industri, hal ini membuka peluang untuk penyedia jasa transportasi, salah satunya jasa transportasi antar jemput karyawan. PT. Total Auto Mandiri merupakan perusahaan yang bergerak dibidang jasa dan driver devlopment. Perusahaan ini melayani permintaan antar jemput karyawan dengan permintaan yang cenderung tidak konstan pada setiap periodenya. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan strategi pemasaran PT. Total Auto Mandiri supaya permintaan antar jemput karyawan dapat terus meningkat. Analisis yang dilakukan dalam penelitian ini dimulai dari menentukan faktor-faktor internal maupun eksternal berdasarkan matriks IFE, EFE, dan IE. Selanjutnya digunakan metode SWOT dan Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) untuk mendapatkan pilihan alternatif strategi yang paling tepat. Hasil penelitian ini menunjukkan terdapat 8 pilihan alternatif strategi pemasaran dari metode SWOT dan diperoleh pilihan strategi pemasaran yang paling akurat untuk diterapkan PT. Total Auto Mandiri dengan metode QSPM adalah membuat inovasi baru dalam pelayanan agar berbeda dengan pesaing dengan skor TAS sebesar 6,218.Kata Kunci: SWOT, QSPM, IE, EFE, IFE
Copyrights © 2023