ABSTRACT Generation Z's proficiency in utilizing the internet can lead to the emergence of children's interests and talents in technological advancement. Technology as a support for the interests and talents of students needs to be utilized. If technology is utilized properly, the results will also be good and useful. Habituation to use tools related to technology from an early age can be realized and implemented in the form of activities. Activities at home that can support the habituation of the younger generation in technology are using gadget media when studying with children, playing cars that are driven by a remote controller, and others. Then activities at school that can support the habituation of technology include using projectors in learning activities, getting used to operating computers, and also developing interests and talents through extracurricular robotics. The research used a qualitative approach with a descriptive method, where the data collection used data in the form of words, and images. So that researchers examine data derived from the results of interviews, observations, and documentation of all matters relating to the utilization of facilities and infrastructure as supporting the development of interests and talents through extracurricular robotic activities at SD YPWKS IV Cilegon. With extracurricular robotics activities, students can develop their potential, interests and talents in technology. From the results of the research obtained by the researcher, it shows an increase in technological proficiency and systematic thinking of students, the sharpening of cooperation skills, creativity and imagination. ABSTRAK Mahirnya generasi Z dalam memanfaatkan internet, dapat menyebabkan timbulnya minat dan bakat anak dalam kemajuan teknologi. Teknologi sebagai penunjang minat dan bakat para peserta didik perlu dimanfaatkan. Jika teknologi dimanfaatkan dengan baik dan semestinya, maka hasilnya juga akan baik dan bermanfaat. Pembiasaan menggunakan alat-alat yang berkaitan dengan teknologi sejak dini ini, dapat diwujudkan dan diimplementasikan dalam bentuk kegiatan. Kegiatan di rumah yang dapat mendukung pembiasaan generasi muda dalam berteknologi adalah menggunakan media gadget saat belajar bersama anak, bermain mobil-mobilan yang digerakkan dengan remote controller, dan lain-lain. Lalu kegiatan di sekolah yang dapat mendukung pembiasaan berteknologi antara lain menggunakan proyektor dalam kegiatan pembelajaran, pembiasaan mengoperasikan komputer, dan juga pengembangan minat dan bakat melalui ekstrakurikuler robotik. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, dimana pengumpulan datanya menggunakan data yang berupa kata-kata, dan gambar. Sehingga peneliti mengkaji data yang berasal dari hasil wawancara, observasi, dan dokumentasi segala hal yang berkaitan dengan pemanfaatan sarana dan prasarana sebagai penunjang pengembangan minat dan bakat melalui kegiatan ekstrakurikuler robotik di SD YPWKS IV Cilegon. Dengan adanya kegiatan ekstrakurikuler robotik, peserta didik dapat mengembangkan potensi, minat dan bakat dalam berteknologi. Dari hasil penelitian yang diperoleh peneliti, menunjukan adanya peningkatan kemahiran berteknologi serta pemikiran peserta didik yang sistematis, terasahnya keterampilan bekerja sama, kreativitas dan imajinasi.
Copyrights © 2023