Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Vol 3 No 1 (2024): Mei 2024

Persepsi Guru Terhadap Penataan Ruang Kelas (Indoor) Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini

Karokaro, Anike Septiyohana (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 May 2024

Abstract

Abstract: Classrooms for early childhood are places where learning takes place and help in their development. TK Swasta Stella Maris Jambi is one of the schools for early childhood education. This research aims to find out the teacher's views on classroom arrangement for learning processes. The approach used in this research is qualitative with descriptive research. Data collection was done by questionnaire to teachers. The results of this study show that classrooms for learning processes are declared good in their usefulness, decorations or ornaments in the classroom can affect children in their learning process, starting from number/letter ornaments, animals and flowers, as well as the results of children's creativity. In creating a safe and comfortable classroom, teachers have their own ways that they will apply to children. Based on the conclusion of this study, the management of classrooms at TK Swasta Stella Maris Jambi is said to be good. Abstraksi Ruang kelas bagi anak usia dini adalah sebagai tempat berlangsungnya proses pembelajaran dan sebagai hal yang akan membantu mengembangkan anak. TK Swasta Stella Maris Jambi adalah salah satu sekolah untuk pendidikan anak usia dini. Penelitian yang dilakukan ini berupaya untuk mengetahui pandangan guru akan penataan ruang kelas untuk proses belajar. Pendekatan yang digunakan pada penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan cara kuesioner kepada guru-guru. Hasil dari penelitian ini adalah ruang kelas untuk proses belajar dinyatakan baik dalam kegunaannya, dekorasi atau hiasan yang ada dalam kelas dapat mempengaruhi anak dalam proses belajarnya, mulai dari hiasan angka/huruf, hewan-hewan dan bunga, juga hasil karya akan kreativitas anak. Dalam menciptakan kelas yang aman dan nyaman, guru-guru memiliki caranya masing-masing yang akan diterapkannya kepada anak-anak. Berdasarkan kesimpulan penelitian ini adalah pengelolaan ruang kelas pada TK Swasta Stella Maris Jambi dikatakan baik.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

tintaemas

Publisher

Subject

Education

Description

tinta emas jurnal pendidikan islam anak usia dini is an international, open access, and peer reviewed journal to discuss about new findings in early childhood education, especially in muslim society. all papers are peer reviewed by at least two reviewers. tinta emas jurnal pendidikan islam anak usia ...