Ethics and Law Journal: Business and Notary
Vol. 1 No. 3 (2023)

Implementasi Program Layanan Aspirasi dan Pengaduan Masyarakat (SIDUMAS) Dalam Pengaduan Masyarakat di Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Badung

Arista Widyaningtyas (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Udayana)
Ni Putu Anik Prabawati (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Udayana)
Kadek Wiwin Dwi Wismayanti (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Udayana)



Article Info

Publish Date
07 Nov 2023

Abstract

The aim of this research is to find out how the Community Aspiration and Complaints Service (SIDUMAS) program is implemented in public complaints at the Badung Regency Communication and Information Service. This research uses a qualitative research method with a descriptive approach that collects data through observation, interviews and documentation. This research uses public policy theory with indicators of program implementation by Charles O. Jones with three (3) types of indicators, namely, organization, interpretation or understanding, and application or application. For the three indicators of program implementation, the results showed that all of these indicators were running, but there were several indicators that were not running optimally, namely organizational indicators and application or implementation. Abstrak Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana implementasi program Layanan Aspirasi dan Pengaduan Masyarakat (SIDUMAS) dalam pengaduan masyarakat di Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Badung. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif yang mengumpulkan data melalui observasi, wawancara serta dokumentasi. Penelitian ini menggunakan teori kebijakan publik dengan indikator implementasi program oleh Charles O. Jones dengan tiga (3) jenis indikator yaitu, organisasi, interpretasi atau pemahaman, serta aplikasi atau penerapan. Dengan menggunakan ketiga indikator implementasi program tersebut, didapatkan hasil yang menjelaskan bahwa seluruh indikator tersebut telah berjalan, namun terdapat beberapa indikator yang belum berjalan secara optimal yaitu indicator organisasi dan aplikasi atau penerapan. Kata Kunci: Implementasi Program, Layanan Aspirasi dan Pengaduan Masyarakat (SIDUMAS), Dinas Komunikasi dan Informatika.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

eljbn

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Environmental Science Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences Other

Description

The Ethics and Law Journal: Business and Notary (ELJBN) is a scholarly publication dedicated to exploring the intersection of ethics, law, business, and notarial practices. Our journal aims to provide a platform for researchers, academics, legal professionals, and practitioners to contribute to the ...