Jurnal Psikologi Malahayati
Vol 6, No 1 (2024): Jurnal Psikologi Malahayati

REGULASI DIRI DALAM BELAJAR DAN POLA ASUH PERMISIF ORANGTUA TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA

Azmi, Cinthia Veronica (Unknown)
Astuti, Kamsih (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Mar 2024

Abstract

bstrak Pada bidang psikologi penundaan pekerjaan dikenal dengan istilah prokrastinasi. Prokrastinasi akademik akan memicu pada hal negatif dimasa depan apabila dilakukan terus. Mahasiswa dengan kebiasaan prokrastinasi akademik memiliki kecenderungan memperoleh hasil belajar rendah Faktor internal dan eksternal secara bersamaan memiliki kontribusi pada prokrastinasi akademik, pada studi ini difokuskan faktor regulasi diri dalam belajar dan pola asuh permisif. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan pengaruh regulasi diri dalam belajar dan pola asuh permisif dengan prokrastinasi akademik. Subjek penelitian terdiri dari 129 Mahasiswa yang ditentukan secara accidental sampling. Alat ukur berupa Skala Likert yang disusun oleh peneliti berupa skala regulasi diri dalam belajar, skala pola asuh permisif dan skala prokrastinasi akademik. Data dianalisa dengan regresi liner berganda. Hasil penelitian adalah terdapat pengaruh regulasi diri dalam belajar dan pola asuh permisif orangtua terhadap prokrastinasi akademik. Kontribusi regulasi diri dalam belajar dan pola asuh permisiif orangtua terhadap prokrastinas akademik adalah sebesar 53,4%i dan sisanya i46,6% disebabkan oleh faktor lain yang tidak diteliti pada penelitian ini. Hasil penelitian ini diharapkan dapat menjadi pedoman mahasiswa untuk menghindari menjadi prokrastinator dengan cara menerapakan regulasi diri dalam belajar dan membangun komunikasi dengan orangtua terkait dengan pola asuh yang dirasakan tidak memberi perhatian terhadap perkuliahan. Kata Kunci: Prokrastinasi Akademik, Regulasi Diri Dalam Belajar, Pola Asuh Permisif AbstractIn the field of psychology, work delay is known as procrastination. Academic procrastination will lead to negative things in the future if it continues. Students with academic procrastination tend to have low learning outcomes. Internal and external factors simultaneously contribute to academic procrastination. This study focuses on self-regulation factors in learning and permissive parenting. This study aims to prove the effect of self-regulation on learning and permissive parenting with academic procrastination. The research subjects consisted of 129 students who were determined by accidental sampling. The measuring instrument was a Likert scale compiled by researchers in the form of a scale of self-regulation in learning, a scale of permissive parenting and a scale of academic procrastination. Data were analyzed with multiple linear regression. The results showed that there was an effect of self-regulation on learning and permissive parenting on academic procrastination. The contribution of self-regulation in learning and permissive parenting to academic procrastination is 53.4% and the remaining 46.6% is caused by other factors not examined in this study. The results of this study are expected to be a guide for students to avoid becoming procrastinators by applying self-regulation in learning and building communication with parents related to parenting patterns that are perceived as not paying attention to lectures. Keywords: Academic Procrastination, Self-Regulation In Learning, Permissive Parenting

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

PSIKOLOGI

Publisher

Subject

Humanities Education Public Health Social Sciences

Description

JPM provides a platform to publish scientific articles about psychology, especially public mental health. It also seeks to advance the quality of research by introducing or elaborating new methods in psychology. This journal contains a script on Mental Health that includes: Fundamentals of ...