Journal of Edukasi Borneo
Vol. 4 No. 2 (2023)

Peningkatan Keterampilan Membaca Menggunakan Metode Silabel di Kelas I SDN 10 Ngabang Kabupaten Landak

Susanti (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2023

Abstract

The aim of this research is to see the impact of the syllable method in improving students' literacy skills. Case study research method. The subjects in this research were 29 class I students at SDN 10 Ngabang. The method used to improve students' reading skills is the syllable method. The syllable method is a method that uses syllables to teach students to learn to read. The research results show that the syllable method can improve students' reading abilities. Reading with nasal consonants or previous nasal consonants was 89.65% with a total of 26 students being 100% of the total subject of 29 people. Reading words with double vowel endings was previously 62.06% from 18 students to 68.96% from 20 students. Reading difficult words was previously 37.93% from 11 students to 51.72 from 15 students. The conclusion is that this method is very good for use at the beginner stage, especially in grade I elementary school, in improving reading skills. It is very necessary to re-examine in this research the ability of elementary school teachers to deal with syllable method teaching without the help of parents at home for further research. ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat dampak metode silabel dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Metode penelitian studi kasus. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas I di SDN 10 Ngabang berjumlah 29 orang. Metode yang digunakan untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa yaitu dengan metode silabel. Metode silabel merupakan metode yang menggunakan suku kata untuk mengajarkan siswa belajar membaca. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode silabel dapat meningkatkan kemampuan membaca siswa. Membaca dengan konsonan sengau atau konsonan nasal sebelumnya 89,65 % dengan jumlah siswa 26 orang menjadi 100% dari keseluruhan subjek 29 orang. Membaca kata dengan akhiran vokal ganda sebelumnya 62,06% dari jumlah 18 siswa menjadi 68,96% dari 20 siswa. Membaca kata sulit sebelumnya 37.93% dari 11 siswa menjadi 51.72 dari 15 siswa. Kesimpulan metode ini sangat baik digunakan pada tahap pemula khususnya kelas I sekolah dasar dalam meningkatkan kemampuan membaca.Sangat diperlukan pengkajian ulang dalam penelitian ini mengenai kemampuan guru sekolah dasar dalam menghadapi pengajaran metode silabel tanpa bantuan orang tua dirumah untuk penelitian selanjutnya. KATA KUNCI: metode silabel, membaca, sekolah dasar

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jeb

Publisher

Subject

Other

Description

Journal of Edukasi Borneo (JEB) welcomes a multidisciplinary open-access journal with blind peer-reviewed articles in educational research areas. JEB takes into account original research and reviews articles in broad topical fields: Curriculum Development & Teaching Study; Education Policy; Test, ...