Journal of Edukasi Borneo
Vol. 4 No. 2 (2023)

Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar dengan Belajar Mandiri pada Siswa Kelas VIII melalui Layanan Bimbingan Kelompok di Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Landak

Sunita (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2023

Abstract

The aim of this classroom action research (CAR) was to improve student learning achievement by learning independently through group guidance services. This classroom action research was carried out by applying one type of guidance and counseling service provision, namely group guidance services, in the cycle I and cycle II guidance service processes. Each implementation was carried out in collaboration with similar teachers to determine the increase in students' understanding of independent learning. After completing the group guidance service, reflection was carried out to evaluate the effectiveness of implementing the type of service and to determine the form of action that was implemented in the next service process. Data collection techniques using observation, questionnaires, field notes and documentation. The results of the questionnaire/questionnaire obtained in cycle II were different from cycle I, namely 90%, which means students can be categorized as very independent. Independent behavior and habits carried out by students certainly increased student learning achievement which had an impact on student learning outcomes which increased to reach a minimum completion criteria score of 71. ABSTRAK Tujuan penelitian tindakan kelas (PTK) ini dilakukan untuk meningkatkan prestasi belajar siswa dengan mandiri belajar melalui Iayanan bimbingan ke lompok. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dengan menerapkan salah satu jenis pemberian layanan bimbingan dan konseling yaitu jenis layanan bimbingan kelompok, pada proses layanan bimbingan siklus I maupun siklus II. Setiap pelaksanaan dilakukan kolaborasi dengan guru sejenis untuk mengetahui peningkatan pemahaman kemandirian belajar siswa. Setelah selesai layanan bimbingan kelompok dilakukan refleksi untuk mengevaluasi efektifitas penerapan jenis layanan serta untuk menentukan bentuk tindakan yang akan dilaksanakan dalam proses layanan berikutnya. Teknik pengumpulan data dengan observasi, kuisioner/ angket, catatan lapangan dan dokumentasi. Hasil angket/ kuisioner yang diperoleh pada siklus II terdapat perbedaan dengan siklus I yaitu sebesar 90 % yang artinya siswa dapat dikategorikan Sangat Mandiri. Perilaku dan kebiasaan mandiri yang dilakukan siswa tentunya akan meningkatkan prestasi belajar siswa yang berdampak kepada hasil belajar siswa yang meningkat mencapai angka kreteria ketuntasan minimal sebesar 71. KATA KUNCI: layanan, bimbingan kelompok, PTK.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jeb

Publisher

Subject

Other

Description

Journal of Edukasi Borneo (JEB) welcomes a multidisciplinary open-access journal with blind peer-reviewed articles in educational research areas. JEB takes into account original research and reviews articles in broad topical fields: Curriculum Development & Teaching Study; Education Policy; Test, ...