This research aims to determine the effect of experimental methods using virtual reality media on children's science abilities at Ar-Rahim Kindergarten. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi Experimental Design research type. The independent variable in this research is the experimental method with Virtual Reality media and the dependent variable in this research is scientific ability. The population in this study was 38 children at Ar-Rahim Kindergarten. Sampling in this research used purposive sampling. Where the sample in this study was 14 children with 7 children as the experimental group and 7 children as the control group. The data collection techniques used are observation, tests and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis and non-parametric statistical analysis. So it can be concluded that the experimental method using virtual reality media has a significant influence on children's science abilities at Ar-Rahim Kindergarten, seen from the children's science abilities after being given virtual reality media. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode eksperimen dengan media virtual reality terhadap kemampuan sains anak di TK Ar-Rahim. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian Quasi Experimental Design. Variabel bebas dari penelitian ini adalah metode ekperimen dengan media Virtual Reality serta variabel terikat dalam penelitian ini adalah kemampuan sains. Populasi dalam penelitian ini sebanyak 38 orang anak di Taman Kanak-Kanak Ar-Rahim. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan purposive sampling. Dimana sampel dalam penelitian ini adalah 14 anak dengan 7 anak sebagai kelompok eksperimen dan 7 anak sebagai kelompok kontrol. Teknik Pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik non parametrik. Jadi dapat disimpulkan bahwa metode eksperimen dengan media virtual reality memberikan pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan sains anak di TK Ar-Rahim dilihat dari kemampuan sains anak setelah diberikan media virtual reality.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2024