Abstract. This research was motivated by the low ability of students to engage in social interactions. This problem is caused by the existence of student groups, which causes other students who do not have groups to tend to dislike interacting and always be alone. This study aims to determine how the planning, implementation, and evaluation of the Small Group Discussion method are carried out, how social interactions occur between students and teachers, and what are the supporting and inhibiting factors of students' social interactions. This research uses a qualitative approach with an ethnographic method. Data collection methods use interviews, observations, and documentation. The results of this study show that the social interaction of students with fifth-grade teachers at MI Nur Al-Hijrah has increased and been well established, as can be seen from PAI learning using the Small Group Discussion method. Students have been active in carrying out social interactions manifested through associative forms of social interaction, namely cooperating in cooperative learning and groups. The implementation of the Small Group Discussion method (planning, implementation, and evaluation) is also in accordance with the applicable rules. Supporting factors for social interaction among fifth-grade students at MI Nur Al-Hijrah include the class meeting program and enjoyable learning activities. Inhibiting factors for social interaction among fifth-grade students at MI Nur Al-Hijrah are the lack of students' ability to engage in social interactions and some teachers still using conventional methods in teaching. Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan peserta didik dalam melakukan interaksi sosial. Masalah ini disebabkan adanya kelompok peserta didik, yang menyebabkan peserta didik lain yang tidak memiliki kelompok cenderung tidak suka melakukan interaksi dan selalu menyendiri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi metode Small Group Discussion, bagaimana interaksi sosial antar peserta didik dan guru, dan apa saja faktor pendukung dan penghambat interaksi sosial peserta didik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode etnografi. Metode pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa interaksi sosial peserta didik dengan guru kelas V MI Nur Al-Hijrah telah meningkat dan terjalin dengan baik, dapat dilihat dari pembelajaran PAI dengan menggunakan metode Small Group Discussion. Peserta didik sudah aktif dalam melakukan interaksi sosial yang diwujudkan melalui interaksi sosial bentuk asosiatif yaitu bekerjasama dalam pembelajaan kooperatif dan kelompok. Penerapan metode Small Group Discussion (perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi) juga sudah sesuai dengan kaidah yang berlaku. Faktor pendukung interaksi sosial pada peserta didik kelas V MI Nur Al-Hijrah di antaranya adalah program class meeting dan kegiatan belajar-mengajar yang menyenangkan. Faktor penghambat interaksi sosial pada peserta didik kelas V MI Nur Al-Hijrah adalah kurangnya kemampuan peserta didik dalam melakukan interaksi sosial dan beberapa guru yang masih menggunakan metode konvensional dalam mengajar.
Copyrights © 2024