J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 4, No 1 Apr (2016): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK BERITA SISWA KELAS VIIA

Didit Aryani (Unknown)
Edi Suyanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 May 2016

Abstract

This study aimed to analyze and describe the lesson plan, the implementation of learning, assessment of learning, the student news listening skills class VII A SMP Taman Siswa Telukbetung Bandarlampung with the used of audio-visual media. The method used is classroom action research. The results of this study shows, news listening lesson plan with the use of audio-visual media have been prepared very well. Implementation of learning to listen to the news with the used of audio-visual media has changed the learning environment becomes more attractive and have increased student activity in learning. Improved listening skills with the use of audio-visual media, namely the average value on prasiklus 54.23, 69.21 in the first cycle and the second cycle into 78.16.Penelitian ini bertujuan menganalisis dan mendeskripsikan rencana pelaksanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, penilaian pembelajaran, dan kemampuan menyimak berita siswa kelas VIIA SMP Taman Siswa Telukbetung Bandarlampung dengan pemanfaatan media audio visual. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Hasil penelitian ini menunjukkan, RPP menyimak berita dengan pemanfaatan media audio visual telah disusun dengan sangat baik. Pelaksanaan pembelajaran menyimak berita dengan pemanfaatan media audio visual telah mengubah suasana pembelajaran menjadi lebih menarik dan telah meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran. Peningkatan kemampuan menyimak dengan pemanfaatan media audio visual yaitu nilai rata-rata pada prasiklus 54,23 , pada siklus satu 69,21, dan pada siklus dua menjadi 78,16.Kata kunci: media audio visual, menyimak, berita.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...