J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 3, No 2 Sep (2015): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS MELALUI METODE KOOPERATIF (STAD) SISWA KELAS VIII

Silfia Silfia (Unknown)
Edi Suyanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Apr 2016

Abstract

The problem in this research was the improvement of writing skills through cooperative methods students team achievement division (STAD) in class VIII G SMPN 2 Negeri Katon Pesawaran the school year 2015/2016. This study aimed to analyze and describe (1) the processes and activities of learning to write instructions to do something with the methods of cooperative (STAD) and (2) an increase in skill of writing instructions to do something in class VIII G of SMPN 2 Negerikaton Pesawaran after following the learning process with cooperative learning methods (STAD). The results showed an increase and reached the target value of at least 75. The pre-aycle test results obtained the average value of 68.27 and the first cycle values obtained an average of 74.78. This means an increase of 6.51%. In the second cycle, values obtained an average of 83.56. This means an increase from the first cycle to the second cycle of 8.78%.Masalah dalam penelitian ini adalah peningkatan keterampilan menulis melalui metode kooperatif tipe student team achievement division (STAD) pada siswa kelas VIII G SMPN 2 Negeri Katon Pesawaran tahun pelajaran 2015/2016. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mendeskripsikan (1) proses dan aktivitas pembelajaran menulis petunjuk melakukan sesuatu dengan metode kooperatif tipe (STAD) dan (2) peningkatan keterampilan menulis petunjuk melakukan sesuatu pada siswa kelas VIII G SMPN 2 Negerikaton Pesawaran setelah mengikuti pembelajaran dengan metode kooperatif tipe (STAD). Hasil penelitian menunjukkan peningkatan dan mencapai target nilai minimal 75. Hasil tes prasiklus diperoleh nilai rata-rata sebesar 68,27 dan pada siklus I diperoleh nilai rata-rata sebesar 74,78. Hal ini berarti terjadi peningkatan sebesar 6,51%. Pada siklus II diperoleh nilai rata-rata sebesar 83,56. Hal ini berarti terjadi peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 8,78%.Kata Kunci: keterampilan menulis, siswa, metode kooperatif tipe (STAD).

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...