Sistem Kredit Semester (SKS) or credits used by universities in Indonesia requires students to be able to manage their learning activities independently, but in fact, students often do activities outside of learning activities. Therefore it is necessary to research students' readiness to manage learning activities in higher education with student learning motivation. The method used in this study was the survey method with a sample of 78 students. The results showed that the Self-Directed Learning Readiness Variable was in the medium category, with an average score of 80.9 from the ideal score of 104. The average Student Learning Motivation Variable score was 84.51, compared to the ideal score of 108, which was still in the medium category. The results of hypothesis testing showed a positive and significant relationship between the Variable Self-Directed Learning Readiness and Student Learning Motivation Variables, with a correlation of 0.805 at α = 0.05, which is included in the very strong category. To improve Self-Directed Learning Readiness, schools need to develop curricula that fit the needs of students and conduct time management training for students so that student's motivation to learn can increase. (Sistem Kredit Semester (SKS) yang digunakan oleh perguruan tinggi di Indonesia menuntut mahasiswa untuk mampu mengelola kegiatan belajar secara mandiri. Namun, pada kenyataannya, sering kali mahasiswa lebih banyak melakukan kegiatan di luar kegiatan belajar. Oleh karena itu, perlu dilakukan penelitian terhadap kesiapan mahasiswa dalam mengelola kegiatan belajar di perguruan tinggi dengan motivasi belajar mahasiswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei dengan sampel sebanyak 78 orang mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel Self-Directed Learning Readiness berada pada kategori sedang, dengan skor rata-rata sebesar 80,9 dari skor ideal 104. Sementara skor rata-rata untuk variabel Motivasi Belajar Mahasiswa sebesar 84,51 dari skor ideal 108, yang masih termasuk kategori sedang. Adapun hasil pengujian hipotesis menunjukkan adanya hubungan yang positif dan signifikan antara variabel Self-Directed Learning Readiness dengan variabel Motivasi Belajar Mahasiswa, dengan korelasi sebesar 0,805 pada α=0,05 yang termasuk dalam kategori sangat kuat. Untuk meningkatkan Self-Directed Learning Readiness, sekolah perlu menyusun kurikulum yang sesuai dengan kebutuhan mahasiswa dan mengadakan pelatihan manajemen waktu kepada mahasiswa agar motivasi belajar mahasiswa dapat meningkat.)
Copyrights © 2024