Independence is an important aspect that needs to be instilled in children. Independence becomes a goal that every parent wants, especially as their children enter the school phase . Therefore, parents should provide opportunities for their children to grow and develop, enabling them to cultivate independence effectively. This study aims to investigate the role of parents in shaping children's independence. This study used qualitative descriptive method, with subjects consisting of five children who attended Annasyiin Grujugan Pamekasan Kindergarten. The study was conducted in February 2023. Data was collected through interviews, observation, and documentation techniques. The research findings highlight the important role of parents in fostering children's independence. Parents should provide opportunities and space for their children to continue learning about independence, while also consistently motivating and reminding students to be independent, avoid dependence on others, and be able to orient themselves in the future. The implementation of stimulation through habitual practices in forming the independence of children aged 5-6 years at Annasyiin Grujugan Pamekasan Kindergarten is carried out through several school programs or activities, and this can be extended to the home environment or wherever children are, especially through life skills. Key Words: Independence, Role of Parents and Teachers Abstrak: Kemandirian merupakan aspek penting yang perlu ditanamkan pada anak. Kemandirian menjadi tujuan yang diinginkan setiap orang tua, terutama saat anak-anak mereka memasuki fase sekolah . Oleh karena itu, orang tua harus memberikan kesempatan bagi anak-anak mereka untuk tumbuh dan berkembang, memungkinkan mereka untuk menumbuhkan kemandirian secara efektif. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki peran orang tua dalam membentuk kemandirian anak. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan subjek terdiri dari lima anak yang bersekolah di TK Annasyiin Grujugan Pamekasan. Penelitian dilakukan pada Februari 2023. Data dikumpulkan melalui teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Temuan penelitian menyoroti peran penting orang tua dalam membina kemandirian anak-anak. Orang tua harus memberikan kesempatan dan ruang bagi anak-anak mereka untuk terus belajar tentang kemandirian, sementara juga secara konsisten memotivasi dan mengingatkan siswa untuk mandiri, menghindari ketergantungan pada orang lain, dan mampu mengarahkan diri di masa depan. Pelaksanaan stimulasi melalui praktik kebiasaan dalam membentuk kemandirian anak usia 5-6 tahun di TK Annasyiin Grujugan Pamekasan dilakukan melalui beberapa program atau kegiatan sekolah, dan hal ini dapat diperluas ke lingkungan rumah atau dimanapun anak berada, khususnya melalui keterampilan hidup.
Copyrights © 2023