The purpose of this research is to analyze the variations in imagery and diction found in the lyrics of Mahalini's album "Fabula" and to explain its relevance as teaching material for poetry writing in schools. This qualitative research uses a descriptive method. The data source consists of the lyrics from the 10 songs in the "Fabula" album. The data analyzed include variations in diction and imagery in these lyrics. The author collected data using the total sampling technique. This research employs a stylistic analysis method, which includes data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results show that the variations in diction in the song lyrics consist of 70% connotative words, 13% concrete words, 9% loanwords, 4% greetings, and 4% foreign words. The imagery found includes movement imagery (37%), visual imagery (34%), auditory imagery (14%), tactile imagery (6%), intellectual imagery (6%), and gustatory imagery (3%). The variations in diction and imagery in Mahalini's song lyrics from the "Fabula" album are relevant as a reference source for teaching poetry writing in schools, especially for 12th grade students in phase F of the independent curriculum. This is because they contain elements that build poetry, which can facilitate students' understanding in creating their own poetry in an enjoyable and engaging way. Tujuan penelitian ini, yakni menganalisis variasi citraan dan diksi yang terdapat dalam lirik lagu Album Fabula milik Mahalini, serta menguraikan relevansinya sebagai materi ajar materi menulis puisi di sekolah.mpenelitian dengan metode deskriptif ini bersifat kualitaitf. Sumber data berasal dari lirik lagu dalam Album Fabula yang terdiri dari 10 judul lagu. Data yang dianalisis meliputi variasi diksi dan citraan dalam lirik-lirik tersebut. Penulis mengumpulkan data dengan menggunakan teknik total sampling. Penelitian ini menggunakan metode analisis stilistika, yang mencakup urutan reduksi data, penyajian data, dan penyimpulan hasil. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variasi diksi dalam lirik lagu tersebut terdiri dari 70% kata konotatif, 13% kata konkret, 9% kata serapan, 4% kata sapaan, dan 4% kata asing. Adapun citraan yang ditemukan meliputi citraan gerakan (37%), citraan penglihatan (34%), citraan pendengaran (14%), citraan perabaan (6%), citraan intelektual (6%), dan citraan pencecapan (3%). Variasi diksi dan citraan dalam lirik lagu Mahalini dari Album Fabula ini relevan untuk dijadikan sumber acuan pada materi ajar menulis teks puisi di sekolah utamanya kelas XII fase F pada kurikulum merdeka, karena mengandung unsur pembangun puisi yang dapat mempermudah pemahaman siswa untuk menyusun karya puisi sendiri dengan cara yang menyenangkan dan tidak membosankan.Indonesia.
Copyrights © 2024