Basastra: Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 13, No 2 (2024): BASASTRA: JURNAL KAJIAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA

PEMILIHAN KOMPOSISI IKLAN UNTUK MENGUATKAN PESAN BAHASA PADA IKLAN SUNSCREEN WAJAH DI INSTAGRAM

Sari, Dita Kumala (Unknown)
Aaputra, Muhammad Akmal (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Oct 2024

Abstract

 AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk mengalisis pemilihan komposisi iklan untuk menguatkan pesan bahasa pada iklan sunscreen wajah di Instagram. Pendekatan yang digunakan yakni kualitatif dengan metode deskriptif dan data yang diteliti berupa kata, frasa, dan kalimat lisan. Sumber data dalam penelitian ini adalah berupa cuplikan video iklan dari media sosial Instagram yang berisi iklan sunscreen dari beberapa produk. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tiga cara, yakni pertama teknik dokumentasi dengan mengunduh iklan dalam bentuk cuplikan video dari produk sunscreen di Instagram dan melakukan screenshoot produk. Kedua adalah teknik simak dan catat yang dilakukan dengan cara menyimak hasil rekaman dan mencatat perbedaan antar produk, kemudian dianalisis mengenai komposisi iklan yang digunakan. Analisis data dilakukan dengan beberapa cara, yaitu: 1) Reduksi Data, 2) Display Data, 3) Menarik simpulan. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa dari beberapa iklan sunscreen  yang dianalisis ternyata ditemukan penggunaan struktur komposisi iklan yang cukup lengkap dan memenuhi untuk menguatkan pesan bahasa pada prodak yang diiklankannya mulai dari adanya struktur butir utama, badan iklan, dan penutup iklan. Iklan yang baik sebaiknya memiliki struktur komposisi iklan yang lengkap agar dapat meguatkan pesan bahasa bagi para calon konsumen serta dapat  memengaruhi calon konsumen untuk membeli prodak yang diiklankan.Kata kunci: Komposisi Iklan, Pesan Bahasa, Sunscreen, Instagram  AbstractThe aim of this research is to analyze the choice of advertising composition to strengthen the language message in facial sunscreen advertisements on Instagram. The approach used is qualitative with descriptive methods and the data studied is in the form of words, phrases and spoken sentences. The data source in this research is video advertising footage from Instagram social media which contains sunscreen advertisements for several products. The data collection technique was carried out in three ways, namely the first was a documentation technique by downloading advertisements in the form of video footage of sunscreen products on Instagram and taking product screenshots. The second is the listen and note technique which is done by listening to the recordings and noting the differences between products, then analyzing the composition of the advertisements used. Data analysis is carried out in several ways, namely: 1) Data Reduction, 2) Data Display, 3) Drawing conclusions. Based on the research results, it can be concluded that from several sunscreen advertisements that were analyzed, it was found that the composition structure of the advertisement was used which was quite complete and adequate to strengthen the language message of the product being advertised, starting from the structure of the main points, the body of the advertisement, and the closing of the advertisement. A good advertisement should have a complete advertising composition structure so that it can strengthen the language message for potential consumers and can influence potential consumers to buy the advertised product.Keywords: Ad Composition, Language Message, Sunscreen, Instagram

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

basastra

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Basastra MENU Focus and Scope Flag Counter web analytics View My Stats OPEN JOURNAL SYSTEMS Journal Help USER You are logged in as... basastra My Journals My Profile Log Out INFORMATION For Readers For Authors For Librarians HOME ABOUT USER HOME SEARCH CURRENT ARCHIVES FOCUS & SCOPE CONTACT ...