This study program-based service is carried out in an effort to assist MTs teachers in carrying out HOTS-oriented Indonesian language learning. Apart from that, this activity also aims to ensure teachers' knowledge regarding HOTS-based learning as required by the 2013 Curriculum. The method used is training and mentoring for 25 Indonesian MTs teachers throughout Cirebon City. The activity was held for two days, namely Friday – Saturday, 1 – 2 November 2019. The activity took place on the 2nd Floor of the IAIN Syekh Nurjati Cirebon Rectorate Building. The results of this activity include: 1) MTs teachers do not yet know the difference between RPPs currently used and HOTS-laden RPPs, 2) teachers need a forum for discussion, 3) teachers have not been able to prepare HOTS-oriented learning evaluations.AbstrakPengabdian berbasis program studi ini dilaksanakan dalam upaya untuk membantu para guru MTs dalam melakukan pembelajaran Bahasa Indonesia berorientasi HOTS. Selain itu, kegiatan ini juga bertujuan untuk memastikan pengetahuan para guru terkait pembelajaran bermuatan HOTS sebagai tuntutan Kurikulum 2013. Metode yang dilakukan adalah dengan pelatihan dan pendampingan kepada 25 guru Bahasa Indonesia MTs se-Kota Cirebon. Kegiatan dilaksanakan selama dua hari, yakni Jumat – Sabtu, tanggal 1 – 2 November 2019. Kegiatan bertempat di Lantai 2 Gedung Rektorat IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Adapun hasil dari kegiatan ini, meliputi: 1) para guru MTs belum mengetahui perbedaan RPP yang selama ini digunakan dengan RPP bermuatan HOTS, 2) para guru memerlukan wadah untuk berdiskusi, 3) para guru belum dapat menyusun evaluasi pembelajarn berorientasi HOTS.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2023