This research aims to analyze the content of the End of Year Assessment (PAT) questions at the Madrasah Tsanawiyah (MTs) Class 8 level created by the Ciamis Regency Arabic Language MGMP for the 2020/2021 academic year as an effort to improve and develop the content of the questions. This research is a descriptive qualitative type of research, with document review as a data collection technique; then, the data obtained will be analyzed using a content analysis method that focuses on cultural aspects, thought patterns, vocabulary, terminology and structure. The results of the research show that The content of the PAT questions at the 8th-grade MTs level created by the Ciamis Regency Arabic Language MGMP for the 2020/2021 academic year, consisting of 40 multiple choice questions and 5 essay questions, contains the five aspects of culture, thought patterns, vocabulary, terminology and structure. Researchers found 36 culture questions, 23 mindset questions, 13 vocabulary questions, 8 terminology questions, and 22 structure questions. Asbtrak Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis konten pada soal Penilaian Akhir Tahun (PAT) tingkat Madrasah Tsanawiyah (MTs) Kelas 8 yang dibuat oleh MGMP Bahasa Arab Kabupaten Ciamis tahun ajaran 2020/2021 sebagai upaya perbaikan dan pengembangan konten soal tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian jenis kualitatif deskriptif, dengan telaah dokumen sebagai teknik pengumpulan datanya, kemudian data yang diperoleh akan dianalisis dengan metode analisis konten yang berfokus pada aspek budaya, pola pikir, kosakata, terminologi dan struktur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: Konten soal PAT tingkat MTs kelas 8 yang dibuat oleh MGMP Bahasa Arab Kabupaten Ciamis tahun ajaran 2020/2021 yang terdiri dari 40 soal pilihan ganda dan 5 soal esai, memuat kelima aspek budaya, pola pikir, kosakata, terminologi dan struktur. Peneliti menemukan bahwa soal budaya berjumlah 36, soal pola pikir berjumlah 23, soal kosakata berjumlah 13, soal terminologi berjumlah 8, dan soal struktur berjumlah 22.
Copyrights © 2024