Christian religious education, which is one of the lessons at school, has an important role in shaping students' character. Even though this subject is specifically intended for Christian students, for Christian schools founded by Christian institutions, all students without exception of non-Christian religions must take Christian Religious Education lessons. This research aims to find out the influence of Christian Religious Education learning on the character formation of non-Christian students at Christian Vocational School 2 Surakarta, after processing the data using SPSS and it is known that there is a significant influence of Christian Religious Education learning on the character formation of non-Christian students. By looking at the correlation table, it shows the magnitude of the relationship between the independent variable and the dependent variable. It can be seen from the correlation coefficient column that it is 0.593. Based on the correlation coefficient interpretation guidelines according to Sugiyono, this shows moderate closeness with criteria between 0.40 – 0.593. In this way, learning Christian Religious Education has an influence in forming the character of non-Christian students. Therefore, it is hoped that learning Christian Religious Education can help non-Christian students in forming character. ABSTRAKPendidikan Agama Kristen yang menjadi salah satu pelajaran di sekolah memiliki peran penting dalam membentuk karakter siswa. Meskipun mata pelajaran ini secara khusus ditujukan untuk siswa Kristen, namun bagi Sekolah kristen yang didirikan oleh lembaga kristen semua siswa tanpa terkecuali yang beragama non kristen harus mengikuti pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagimana pengaruh pembelajaran Pendidikan Agama Kristen terhadap pembentukan karakter siswa non-Kristen di SMK Kristen 2 Surakarta, setelah melakukan pengolahan data menggunakan spss dan diketahui bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari pembelajaran Pendidikan Agama Kristen terhadap pembentukan karakter siswa non-Kristen. Dengan melihat table korelasi menunjukan besar hubungan variable bebas terhadap variable terikat. Terlihat dari kolom koefisien korelasinya sebesar 0,593. Berdasarkan pedoman interpretasi koefisien korelasi menurut Sugiyono, hal ini menunjukkan keeratan yang sedang dengan kriteria antara 0,40 – 0,593. Dengan demikian pembelajaran Pendidikan Agama Kristen berpengaruh dalam pembentukan karakter siswa non-Kristen Oleh karena itu diharapkan pembelajaran Pendidikan Agama Kristen dapat membantu siswa non-Kristen dalam membentuk karakter.
Copyrights © 2024