Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif
Vol 7, No 1 (2016): Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif

Efektivitas Metode Mnemonik Ditinjau dari Daya Ingat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X TPA SMK N 2 Depok Sleman

Ardika, Yokhana ( Universitas Sanata Dharma)



Article Info

Publish Date
02 Jun 2016

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk 1) Mengetahui efektivitas penggunaan metode mnemonik yang ditinjau dari daya ingat siswa dalam mengingat rumus-rumus trigonometeri, 2) Mengetahui efektivitas penggunaan metode mnemonik yang ditinjau dari hasil belajar siswa pada materi trigonometri. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan pendekatan penelitian deskriptif kualitatif-kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X Teknik Pemesinan A  SMK N 2 Depok Sleman sebagai kelas eksperimen. Dari hasil penelitian, analisis data dan pembahasan diperoleh simpulan bahwa metode mnemonik efektif untuk pembelajaran trigonometri yang ditinjau dari daya ingat dan hasil belajar siswa.This study aims to 1) assess the effectiveness of the use of the mnemonic method in terms of memory the students in remembering formulas trigonometry, 2) Determine the effectiveness of using the mnemonic method in terms of student learning outcomes in trigonometry material. The research is a quasi-experimental approach descriptive qualitative-quantitative research. Subjects in this study were students of class X Mechanical Machining A SMK N 2 Depok Sleman as a class experiment. From the research, data analysis and discussion of research concluded that an effective method for learning trigonometry mnemonics that in terms of memory and learning outcomes of students.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

kreano

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Kreano is a place to share and communicate research results from researchers or invited authors. Kreano publishes original, novel, and empirical works in the field of mathematics education. Researchers can come from Lecturers, Teachers, Researchers, and students who need broad access to the ...