Journal of Physical Education Health and Sport
Vol 3, No 1 (2016): Journal of Physical Education Health and Sport

HASIL BELAJAR LARI ESTAFET MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI SALAMAN 4

Marwoto, Widodo Giri ( SD Negeri Salaman 4, Magelang)
Pujiyanto, Agus ( Jurusan Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi, FIK, Universitas Negeri Semarang)
Pamot, Hermawan ( Jurusan Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi, FIK, Universitas Negeri Semarang,)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2016

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar lari estafet melalui pendekatan saintifik pada siswa kelas VI SDN Salaman 4 kecamatan Salaman Kabupaten Magelang tahun 2016. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subyek penelitian adalah siswa kelas VI SD Negeri Salaman IV kecamatan Salaman Kabupaten Magelang yang berjumlah 24 siswa. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan tes unjuk kerja, pengolahan datanya menggunakan deskritif persentase. Berdasarkan Hasil penelitian Dalam penelitian ini menunjukkan bahwa adanya peningkatan ketuntasan hasil belajar secara klasikal sebesar 29,5 %, dari siklus 1, 58% meningkat menjadi 87,5 % pada siklus 2. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pendekatan saintifik dapat meningkatkan hasil pembelajaran lari estafet pada siswa kelas VI SDN Salaman 4 Kecamatan Salaman Kabupaten Magelang tahun pelajaran 2015/2016 The purpose of this study is to improve learning outcomes relay through a scientific approach in Class VI SDN Salaman Salaman 4 districts of Magelang regency in 2016. This study is a Class Action Research. Subjects were students in sixth grade elementary school districts Salaman Salaman IV Magelang regency amounting to 24 students. Data collection methods used were observation and tests of performance, processing data using descriptive percentage. Based on the research results that an increase in the classical mastery learning outcomes by 29.5%, from cycle 1, 58% increased to 87.5% in cycle 2. Thus we can conclude that the scientific approach can improve learning outcomes relay in class VI SDN Salaman Salaman 4 subdistrict of Magelang regency in the academic year 2015/2016

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpehs

Publisher

Subject

Education Health Professions

Description

The Journal has a particular focus on physical education and sport research-based articles (approximately 7000 words) that make reference to other critical work in the field and/or discuss particular issues of practice-focused research within the specific professional fields of health, sport and ...