Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek)
Vol 11, No 2 (2024)

PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA MELALUI PEMBELAJARAN CASE METHOD DALAM MATA KULIAH BELAJAR DAN PERKEMBANGAN MOTORIK

Syafruddin, Muhammad Akbar (Unknown)
Anwar, Nur Indah Atifah (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Jul 2024

Abstract

Abstract: This research is classified as quantitative research with a quasi-experimental one group pretest posttest design. This research aims to determine the effect of case method learning in an effort to improve students' critical thinking abilities. The sample in this study was 42 students from the Physical Education, Health and Recreation Study Program at FIK UNM. Sampling was carried out using random sampling technique. The data analysis technique to answer the hypothesis was carried out using a paired sample t test using data from the pre-test and post-test results of students' critical thinking abilities. Meanwhile, to determine the effectiveness of the treatment given, the N-Gain test is carried out. Based on the results of research and data analysis, it can be obtained that the difference between the mean pre-test and post-test values is -12.024, with a Sig (2-tailed) value of 0.000 or 0.05. Meanwhile, for the N-Gain test results, the mean value was 0.53. So it can be concluded that the case method learning model has an effect on improving students' critical thinking skills with moderate effectiveness.Keywords: Case method, Critical Thinking, Students  Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain quasi eksperimen one group pretest posttest design. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran case method dalam upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Sampel dalam penelitian ini adalah 42 orang mahasiswa Prodi Pendidikan Jasmani, Kesehatn, dan Rekreasi FIK UNM. Penarikan sampel dilakukan dengan teknik random sampling. Teknik analisis data untuk menjawab hipotesis dilakukan dengan uji paired sample t test dengan menggunakan data hasil pre-test dan post-test kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Sedangkan untuk menentukan efektifitas perlakuan yang diberikan, dilakukan dengan uji N-Gain. Berdasarkan hasil penelitian dan analisis data dapat didapatkan selisih nilai mean pre-test dan post-test sebesar -12,024, dengan nilai Sig.(2-tailed) sebesar 0,000 atau 0,05. Sedangkan untuk hasil uji N-Gain didapatkan nilai mean sebesar 0,53. Sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran case method berpengaruh dalam peningkatan kemampuan berpikir kritis mahasiswa dengan efektifitas kategori sedang.Kata Kunci: Case method, Berpikir Kritis, Mahasiswa

Copyrights © 2024