JOURNAL OF SCIENCE AND SOCIAL RESEARCH
Vol 7, No 3 (2024): August 2024

IMPLEMENTASI FINITE STATE AUTOMATA PADA APLIKASI PEMBELAJARAN MENGASAH OTAK ANAK MENGGUNAKAN DFA DAN NFA BERBASIS ANDROID

Endah Avilia Chandra (Universitas Islam Negeri Sumatera Utara)
Muhammad Ikhsan (Universitas Islam Negeri Sumatera Utara)
Suhardi Suhardi (Universitas Islam Negeri Sumatera Utara)



Article Info

Publish Date
17 Aug 2024

Abstract

 Abstract: Technological advances change very rapidly from year to year, one of which is mobile devices, the fastest growing technology in its development, with the development of mobile technology today, bringing many changes, including in the world of education. Using a mobile app as a learning tool can also take the form of a game or games. The problem that arises is the lack of child interaction and interest in learning, so it is necessary to design an educational game so that the learning process is more interesting. Therefore, researchers developed a game learning application to sharpen the brain type Virtual pet based on Android. By using the Finite State Automata method, it can be determined that the input string is accepted or rejected. The software used in the form of Adobe Animate CC is used for the development of Virtual pet game learning applications. This application is intended as an alternative to children's learning in recognizing letters, training the brain, and improving their social and psychological reactions. Keywords: finite state automata, dfa and nfa, virtual pet game, android Abstrak: Kemajuan teknologi berubah sangat pesat dari tahun ke tahun, salah satunya perangkat mobile, teknologi yang paling cepat berkembang dalam perkembangannya, dengan perkembangan teknologi mobile saat ini, membawa banyak perubahan, termasuk dalam dunia pendidikan. Menggunakan aplikasi seluler sebagai alat pembelajaran juga dapat berbentuk game atau permainan. Masalah yang muncul adalah kurangnya interaksi anak dan ketertarikan dalam belajar sehingga perlu dirancang sebuah permainan yang mengedukasi agar proses belajar semakin menarik. Oleh karena itu, peneliti mengembangkan sebuah aplikasi pembelajaran game mengasah otak berjenis Virtual pet berbasis Android. Dengan menggunakan metode Finite State Automata maka dapat ditentukan string yang diinputkan diterima atau ditolak. Perangkat lunak yang digunakan berupa Adobe Animate CC digunakan untuk pengembangan aplikasi pembelajaran game Virtual pet. Aplikasi ini dimaksudkan sebagai alternatif pembelajaran anak dalam mengenali huruf, melatih otak, serta meningkatkan reaksi sosial dan psikologis mereka. Kata kunci: finite state automata, dfa dan nfa, game virtual pet, android 

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JSSR

Publisher

Subject

Computer Science & IT Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

Journal of Science and Social Research is accepts research works from academicians in their respective expertise of studies. Journal of Science and Social Research is platform to disclose the research abilities and promote quality and excellence of young researchers and experienced thoughts towards ...