Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.2, Februari 2016

PENGEMBANGAN LKS BERCIRIKAN GUIDED DISCOVERY LEARNING PADA MATERI SEGI EMPAT UNTUK SISWA KELAS VII MTS

Ismatul Maula (Mahasiswa Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Subanji Subanji (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Sudirman Sudirman (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2016

Abstract

The objective of the study is to the produce students’ worksheet using the Guided Discovery Learning it is valid, practical and effective. This is a research and developmental design which adopted the model of Plomp. This developmental model includes phases preliminary research, prototyping phase and assessment phase. The subject of this study is the students of class VII MTs Labbaika Samarinda. The result of the study shows that the LKS is in the category of valid with mean 3,40. The result of the try-out show that it fulfills the practicality aspect which is useful and achieves the category of high with mean 3,77. The worksheet is also effective. It was proved by (1) 85,29% of students, who take the subject of mathematics using worksheet developed, achieve the minimum passing grade and (2) All students give positive response to the activities of learning and teaching of mathematics using developed worksheet.Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan LKS bercirikan Guided Discovery Learning yang memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang mengadopsi model pengembangan Plomp yang meliputi tahapan preliminary research, prototyping phase, dan assessment phase. Penelitian ini melibatkan siswa kelas VII MTs Labbaika Samarinda sebagai subjek uji coba. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS yang dikembangkan berada pada kategori valid dengan skor rata-rata 3,40. Berdasarkan hasil uji coba yang dilakukan, diperoleh bahwa LKS yang dikembangkan memenuhi aspek kepraktisan, yaitu hasil observasi keterlaksanaan pembelajaran oleh guru dan siswa menggunakan LKS berada pada kategori tinggi dengan skor rata-rata 3,77. LKS juga memenuhi aspek keefektifan. Hal tersebut dapat dilihat dari (1) 85,29% siswa yang mengikuti pembelajaran menggunakan LKS yang dikembangkan mampu melampaui nilai KKM dan (2) seluruh siswa memberikan respon positif pada kegiatan pembelajaran dan LKS yang dikembangkan.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...