Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.2, Februari 2016

GESTURE MENUNJUK DAN REPRESENTASIONAL SISWA SESUAI DENGAN TAHAPAN BERPIKIR VAN HIELE

Tiwi Nur Masita (Mahasiswa Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Edy Bambang Irawan (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)
Sisworo Sisworo (Dosen Pendidikan Matematika Pascasarjana-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2016

Abstract

The objective of this study is to describe gesture of pointing and gesture representational which appropriate to the level of thinking of van Hiele. This study used a qualitative approach which is included into descriptive exploratory study. The subjects of this study are 6 students of 8th graders of SMP Negeri 3 Balikpapan. The selected subjects of this study consisted of two students with the level of understanding 0 (recognition), 2 students with the level of understanding 1 (analysis), and 2 students with the level of understanding 2 (order). The gestures were observed when students solved the problems in groups. The result showed that the gesture of pointing and gesture representational which were used by the students when solving problems in groups appropriate to the characteristics of the understanding level that is owned by the students.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan gesture menunjuk dan representasional yang sesuai dengan tahapan berpikir van Hiele. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dan masuk ke dalam jenis penelitian deskriptif eksploratif. Subjek penelitian pada penelitian ini adalah 6 orang siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Balikpapan. Subjek penelitian yang dipilih terdiri atas 2 siswa dengan tahapan berpikir 0 (recognition), 2 siswa dengan tahapan berpikir 1 (analysis), dan 2 siswa dengan tahapan berpikir 2 (order). Geture diamati ketika siswa memecahkan masalah secara berkelompok. Hasil analisis data menunjukkan bahwa gesture menunjuk dan representasional sesuai dengan karakteristik tahapan berpikir yang dimiliki oleh siswa.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...