This research aims to increase student collaboration through the project based learning (PjBL) learning model for class V students at SD Negeri 19 PontianakTenggara, whose background is that many students are still unable to collaborate well. In learning, students tend to learn independently without having discussions or asking questions and answers with other students. Especially in mathematics subjects which really require cooperation in learning to achieve the maximum possible goals. The results of this research show that the use of the project based learning (PjBL) learning model can increase the cooperation of class V students at SD Negeri 19 Southeast Pontianak. This classroom action research consists of two cycles, each cycle consisting of 4 stages, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The ability to collaborate was obtained through observation sheets. Based on the observation sheet, student collaboration showed an increase. It was proven from cycle I that there were 12 students who were able to collaborate. Then in cycle II it increased to 16 students who were able to collaborate. The success rate reaches 88.89% with excellent qualifications. In this case it can be concluded that using the project based learning (PjBL) learning model can increase student collaboration in class V mathematics subjects at SD Negeri 19 Pontianak Tenggara.Keywords: Cooperation,model PjBL , mathematics ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kerjasama siswa melalui model pembelajaran project based learning (PjBL) pada siswa kelas V SD Negeri 19 Pontianak Tenggara, yang berlatar belakang masih banyak siswanya belum mampu melakukan kerjasama yang baik. Dalam pembelajaran siswa cenderung belajar secara mandiri tanpa melakukan diskusi atau melakukan tanya jawab denagn siswa lain. Khususnya pada mata pelajaran matematila yang seharusnya sangat memerlukan kerjasama dalam belajar untuk mencapai tujuan semaksimal mungkin. Hasil penelitian ini menunjukkan penggunaan model pembelajaran project based learning (PjBL) dapat meningkatkan kerjasama siswa kelas V SD Negeri 19 Pontianak Tenggara. Penelitian tindakan kelas ini terdiri dari dua siklus, setiap siklus terdiri dari 4 tahap yaitu: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi.Kemmapuan kerjasama diperoleh melalui lembar observasi, berdasarkan lembar observasi kerjasama siswa menunjukkan adanya peningkatan, terbukti dari siklus I terdapat 12 orang siswa yang mampu melakukan kerjasama. Kemudian pada siklus II meningkat yakni terdapat 16 orang siswa yang mampu melakukan kerjasama. Tingkat keberhasilan mencapai 88.89% dengan kualifikasi sangat baik. Dalam hal ini dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran project based learning (PjBL) dapat meningkatkan kerjasama siswa pada mata pelajaranmatematika kelas V di SD Negeri 19 Pontianak Tenggara.Kata Kunci: Kerjasama, Model PjBL, Matematika
Copyrights © 2023