AbstractAt first glance, rebuking orphans in Surah Al-Maun is a form of absolute threat to anyone who is suspected of carrying out negative actions towards them. So we are still very doubtful because on the one hand it actually has an unfavorable impact on the behavior of the orphans themselves. Responding to this case, this article attempts to explain how to re-read Surah al-Maun using Muhammad Syahrur's hudud (limitation) theory. Hudud theory itself offers a dynamic method of interpreting the Qur'an in order to continue to find the relevance of verses to the context of time and place which is divided into minimum limits and maximum limits. The method used in this research is qualitative by projecting the findings in descriptive-analytical form. This article concludes that the prohibition on rebuking orphans contained in QS Al-Maun is a maximum limit that cannot be exceeded by every Muslim so that there are certain affirmations and goals included in it. The goal to be achieved by this order is to realize benefits for the lives of orphans. This context also cannot be separated from the element of historicity at the time the verse was revealed.AbstrakMenghardik anak yatim dalam surah Al-Maun sekilas sebagai bentuk ancaman mutlak bagi siapa saja yang terindikasi melakukan tindakan negatif kepada mereka. Sehingga masih sangat sangsi karena di satu sisi justru berdampak tidak maslahat untuk perilaku anak yatim itu sendiri. Merespon kasus tersebut, artikel ini berusaha mengurai untuk membaca kembali Surah al-Maun dengan menggunakan teori hudud (limitasi) Muhammad Syahrur. Teori hudud sendiri menawarkan sebuah metode penafsiran Al-Qur’an yang dinamis agar tetap menemukan relevansi ayat dengan konteks masa dan tempat yang dibagi menjadi limit minimal dan limit maksimal. Adapun metode yang digunakan dalam riset ini adalah kualitatif dengan memproyeksikan hasil temuan dalam bentuk diskriptif-analitis. Artikel ini berkesimpulan jika larangan menghardik kepada anak yatim yang termuat dalam QS Al-Maun merupakan batasan maksimal yang tidak boleh dilampaui oleh setiap muslim sehingga ada penegasan dan tujuan tertentu yang masuk di dalamnya. Tujuan yang hendak dicapai oleh perintah tersebut ialah terwujudnya kemaslahatan untuk kehidupan anak yatim. Konteks ini juga tidak bisa terpisah dari unsur historisitas pada saat ayat tersebut turun.
Copyrights © 2024