Sepakbola
Vol 4, No 2 (2024)

Articulate storyline sebagai multimedia interaktif pembelajaran permainan sepakbola pada pendidikan jasmani

Irsyada, Roas (Unknown)
Sudarmono, Martin (Unknown)
Hartono, Mugiyo (Unknown)
Hanani, Endang Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
06 Jan 2025

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendesain dan menguji media pembelajaran interaktif untuk Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan materi permainan Sepakbola Sekolah Menengah Pertama (SMP). Media pembelajaran interaktif berfokus pada aktivitas peserta didik agar dapat mengakses media sesuai dengan kebutuhan Kompetensi Dasar. Aplikasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah Articulate Storyline 3. penelitian ini menggunakan metode research and development (R&D) dengan langkah prosedurnya adalah a) Analisis b) Perencanaan c). Pengembangan  d) Penerapan  e) Evaluasi. Multimedia articulate storyline 3 diuji oleh satu ahli media, satu ahli materi seorang dosen sepakbola, satu guru Pendidikan Jasmani dan 10 orang siswa. Instrumen yang digunakan dalam menguji validitas menggunakan angket skala likert dengan interval 1 sampai 4 dengan indikator di masing-masing nilai. Teknik analisis data kuantitatif dalam penelitian ini menggunakan analisis statistik deskriptif. Berdasarkan hasil uji dan penilaian dari para ahli maka media pembelajaran interaktif permainan sepakbola termasuk dalam kategori sangat baik dan layak digunakan dalam pembelajaran Pendidikan Jasmani. Berdasarkan hasil penelitian, maka dapat disimpulkan bahwa produk media pembelajaran interkatif permainan sepakbola berbasis articulate storylane 3 ini layak dan dapat digunakan serta menjadi media literasi digital dalam pembelajaran Pendidikan Jasmani. Articulate storyline as interactive multimedia for learning football games in physical education Abstract: The purpose of this research is to design and evaluate interactive learning media for Physical Education, Sports and Health, Football game material for Junior High School (SMP). Interactive learning media focuses on learner activities in order to access the media according to the needs of the Basic Competencies. The application used in this research is Articulate Storyline 3. this research uses the research and development (R&D) method with the procedure steps are a) Analysis b) Planning c). Development d) Implementation e) Evaluation. Multimedia articulate storyline 3 was tested by one media expert, one material expert a soccer lecturer, one Physical Education teacher and 10 students. The instrument used in testing validity uses a Likert scale questionnaire with intervals of 1 to 4 with indicators in each value. Quantitative data analysis techniques in this study used descriptive statistical analysis. Based on the test results and assessments from experts, the interactive learning media for soccer games is included in the very good category and is suitable for use in Physical Education learning. Based on the results of the study, it can be concluded that the product of interactive learning media for soccer games based on articulate storylane 3 is feasible and can be used and become digital literacy media in learning Physical Education.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

sepakbola

Publisher

Subject

Arts Health Professions Library & Information Science Mechanical Engineering Other

Description

Sepakbola is a peer-reviewed journal. The Journal will interest the growing numbers of academic researchers, students, clinicians, and applied practitioners in football-related organisations worldwide. Topic areas include football coaching, performance analysis, medicine, physiology, nutrition, ...