AbstractDigital literacy is the ability to use, understand, and utilize digital technology effectively. On the other hand, as prospective mathematics teachers, higher education students need good statistical literacy. This study aims to analyze the relationship between digital literacy and statistical literacy of students in higher education. In an increasingly advanced and complex digital era, these two skills are key for students' academic and professional success. This study used the correlational method. The sample was 32 students of prospective mathematics teachers in the mathematics education study program. The instruments used were digital literacy questionnaires and statistical literacy test questions. The data collection technique used a Likert scale. The data analysis carried out is descriptive statistical analysis, inferential statistical analysis using correlation tests, and see how much digital literacy contributes to statistical literacy. The results showed a significant relationship between digital literacy and statistical literacy of prospective mathematics teachers in higher education. The contribution of digital literacy to statistical literacy is 23.04%. Abstrak Literasi digital mengacu pada kemampuan untuk menggunakan, memahami, dan memanfaatkan teknologi digital secara efektif. Di sisi lain, sebagai calon guru matematika, mahasiswa di pendidikan tinggi perlu memiliki literasi statistis yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan antara literasi digital dan literasi statistis mahasiswa di Pendidikan Tinggi. Di era digital yang semakin maju dan kompleks, kedua keterampilan ini menjadi keterampilan kunci kesuksesan akademin, dan profesional mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode korelasional. Sampelnya adalah mahasiswa calon guru matematika di program studi pendidikan matematika sebanyak 32 orang mahasiswa. Instrumen yang digunakan adalah angket literasi digital, dan soal tes literasi statistis. Teknik pengumpulan data menggunakan skala likerts. Analisis data yang dilakukan adalah analisis statistik deskriptif, analisis statistika inferensial menggunakan uji-korelasional, dan melihat berapa besar konstribusi literasi digital terhadap literasi statistis. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara literasi digital terhadap literasi statistis mahasiswa calon guru matematika di Pendidikan Tinggi. Besarnya konstribusi literasi digital terhadap literasi statistis sebesar 23,04%.
Copyrights © 2024