Jurnal Kesehatan
Vol 17, No 3 (2024): Jurnal Kesehatan

The Relationship between Digital Marketing and Outpatient Visit Interest at Elang Medika Corpora Pulomas Hospital in 2024

Pramesti, Ellencia (Unknown)
Mailintina, Yurita (Unknown)
Ludovikus (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2024

Abstract

  Pendahuluan: Kemajuan teknologi, terutama dalam digital marketing, telah mempengaruhi sektor kesehatan secara signifikan. Rumah Sakit menghadapi tantangan seperti persaingan dan lokasi kurang strategis dalam mempromosikan layanannya. Digital marketing menjadi solusi efektif untuk memperluas jangkauan pasar dan meningkatkan minat kunjungan pasien. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi hubungan antara pemasaran digital dan minat kunjungan pasien rawat jalan di Rumah Sakit Elang Medika Corpora Pulomas pada tahun 2024. Metode: Penelitian ini menggunakan desain cross-sectional dengan teknik purposive sampling, melibatkan 100 responden yang merupakan pasien rawat jalan yang telah terpapar kampanye pemasaran digital rumah sakit. Data dikumpulkan menggunakan kuesioner yang mengukur tingkat pengetahuan, sikap, dan perilaku responden terhadap pemasaran digital serta minat mereka untuk mengunjungi rumah sakit. Analisis data dilakukan menggunakan analisis univariat dan bivariat dengan uji Chi-Square. Hasil: penelitian menunjukkan bahwa elemen interaktif dan program insentif dari pemasaran digital memiliki hubungan yang signifikan dengan minat kunjungan pasien, sementara elemen biaya dan desain situs tidak menunjukkan hubungan yang signifikan.  Simpulan: Temuan ini menekankan pentingnya fokus pada strategi pemasaran digital yang meningkatkan interaksi dan memberikan insentif yang menarik untuk memaksimalkan minat kunjungan pasien.   Introduction: Technological advancements, particularly in digital marketing, have significantly impacted the healthcare sector. The hospital faces challenges such as competition and less strategic location in promoting its services. Digital marketing has emerged as an effective solution for expanding market reach and increasing patient visit interest. This study aims to detemaine the relationship between digital marketing and outpatient visit interest at Elang Medika Corpora Pulomas Hospital in 2024. Method: This study used a cross-sectional design with purposive sampling techniques, involving 100 respondents who were outpatients who had been exposed to the hospital's digital marketing campaign. The data was collected using a questionnaire that measured the dimensions of cost, interaction, incentive programs and digital marketing site design with patients' interest in visiting the hospital. Data analysis was carried out using univariate and bivariate analysis with the Chi-Square test.. Results: The results showed that the interactive elements and incentive programs of digital marketing had a significant relationship with patient visit interest, while the cost and site design elements did not show a significant relationship. These findings emphasize the importance of focusing on digital marketing strategies that increase engagement and provide compelling incentives to maximize patient visit interest.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jk

Publisher

Subject

Health Professions Nursing Public Health Veterinary

Description

Jurnal Kesehatan is a peer-reviewed journal published by Lembaga Pengembangan Publikasi Ilmiah dan Buku Ajar Universitas Muhammadiyah Surakarta and managed by the Faculty of Health Sciences of Universitas Muhammadiyah Surakarta, which emphasizes on the delivery of scientific research results and ...