This study aims to improve the learning outcomes of class IX students. A MTsN I Palembang for the academic year 2020-2021, totaling 36 students using the Number Head Together (NHT) Cooperative Learning learning model. This classroom action research is designed in 3 cycles. Each cycle is carried out in 4 stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The competency standards in the improvement plan for cycle 1, cycle 2 and cycle 3 are to analyze the relationship between the continents of the world. Indicators are developed in the form of a bar chart. Then the subject of this research is students who study in class IX. A school year 2020-2021. The results of classroom action research show that the use of cooperative learning model type NHT (Numbered Head Together) can improve the learning outcomes of class IX students. A MTsN I Palembang for the academic year 2020-2021, with average learning outcomes in cycle 1 which completed 12 students (33.33%), in cycle 2 which was completed 24 students (66.67%), and in cycle 3 the number of students who completed has reached 36 students (100%). The average student learning outcomes increased from 72.28 in cycle 1, 76.67 in cycle 2 and increased again to 82.50 in cycle 3. Based on the research results obtained, teachers in social studies learning always provide motivation, create effective learning, using a fun learning model, so that it can increase students' interest in learning social studies which is oriented to improving student learning outcomes for class IX. A MTs Negeri I Palembang. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IX. A MTsN I Palembang tahun pelajaran 2020-2021 yang berjumlah 36 siswa dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Learning tipe Number Head Together ( NHT ). Penelitian tindakan kelas ini dirancang dalam 3 siklus. Setiap siklus dilaksanakan dalam 4 tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Adapun standar kompetensi pada rencana perbaikan siklus 1, siklus 2 maupun siklus 3 yaitu menganalisis hubungan antara benua benua yang ada di dunia. Indikator dikembangkan dalam bentuk diagram batang. Kemudian subjek penelitian ini adalah siswa yang belajar di kelas IX. A tahun pelajaran 2020-2021. Hasil penelitian tindakan kelas menunjukan bahwa penggunaan pembelajaran model Cooperative Learning tipe NHT ( Numbered Head Together ) dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IX. A MTsN I Palembang tahun pelajaran 2020-2021, dengan rata fata hasil belajar siklus 1 yang tuntas 12 siswa ( 33,33 % ), pada siklus 2 yang tuntas 24 siswa ( 66,67 % ), dan pada siklis 3 jumlah siswa yang tuntas sudah mencapai 36 siswa ( 100 % ). Rata rata hasil belajar siswa meningkat yang sebelumnya 72,28 pada siklus 1, 76,67 pada siklus 2 serta meningkat lagi menjadi 82,50 pada siklus 3. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh, guru dalam pembelajaran IPS selalu memberikan motivasi , menciptakan pembelajaran yang efektif, menggunakan model pembelajaran yang menyenangkan, sehingga dapat meningkatkan minat belajar siswa untuk belajar IPS yang berorientasi pada peningkatan hasil belajar siswa kelas IX. A MTs Negeri I Palembang.
Copyrights © 2022