This study aims to determine the effect of the drill learning method on mathematics learning achievement in graded arithmetic sequences for students of MTs Negeri 1 Musi Banyuasin in the odd semester of the 2019/2020 school year. This research was conducted in class VIII-A and VIII-C of MTs Negeri 1 Musi Banyuasin. The method used is a quasi-experimental research design with a pretest-posttest control group design. Determination of this sample is based on the purposive sample technique. The research sample was 50 students, with 25 students for the experimental class and 25 students for the control class. The instrument used is a test instrument in the form of multiple choice questions. The data from the test instrument results were analyzed quantitatively. Based on the analysis of test data, the average value of student achievement in the experimental class was 74.24 and the control class was 69.28. This is based on the results of hypothesis testing using t-test on posttest data with n = 25 and = 5%. The result is the value of tcount = 2.80 while ttable = 2.20. It can be seen that tcount > ttable, so it can be concluded that there is an effect of the drill learning method on students' mathematics learning outcomes in the multilevel arithmetic sequence material. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode pembelajaran drill terhadap prestasi belajar matematika pada materi barisan aritmatika bertingkat siswa MTs Negeri 1 Musi Banyuasin semester ganjil tahun pelajaran 2019/2020. Penelitian ini dilakukan di kelas VIII-A dan VIII-C MTs Negeri 1 Musi Banyuasin. Metode yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan rancangan penelitian pretestposttest control group design. Penentuan sampel ini berdasarkan teknik purposive sample. Sampel penelitian berjumlah 50 siswa, dengan 25 siswa untuk kelas eksperimen dan 25 siswa untuk kelas kontrol. Instrumen yang digunakan adalah instrumen tes berupa soal-soal pilihan ganda. Data hasil instrumen tes dianalisis secara kuantitatif. Berdasarkan analisis data tes, diperoleh nilai rata-rata prestasi hasil belajar siswa kelas eksperimen adalah 74,24 dan kelas kontrol adalah 69,28. Hal tersebut didasarkan pada hasil uji hipotesis dengan menggunakan uji t terhadap data posttest dengan n = 25 dan ? = 5%. Hasilnya adalah nilai thitung = 2,80 sedangkan ttabel = 2,20. Terlihat bahwa thitung > ttabel, sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh metode pembelajaran drill terhadap hasil belajar matematika siswa pada materi barisan aritmatika bertingkat.
Copyrights © 2022