This study aims to improve learning achievement about social interaction & social institutions in class VII E students in the odd semester of the 2022/2023 MTsN 5 Jombang academic year through the Snowball Throwing learning model. This research was conducted with a total of 32 students and the findings in this study that through the application of the Snowball Throwing learning model in the learning process can improve student achievement. From the results of this study it can be concluded that through the application of the Snowball Throwing learning model in the learning process it can actually increase learning achievement about social interaction & social institutions in class VII E MTsN 5 Jombang. As an implication, it is necessary to make efforts to improve the quality of social studies learning for MTsN 5 Jombang students through the application of the Snowball Throwing learning model in the learning process, can create an atmosphere of learning while playing, encourage and increase the direct involvement and activeness of students in learning so as to eliminate boredom and also the notion that lessons IPS is boring, besides that it can attract and focus attention, increasing interaction between students. Thus it can improve the quality of learning and student achievement. ABSRTAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar tentang interaksi sosial & lembaga sosial pada siswa kelas VII E semester ganjil tahun pelajaran 2022/2023 MTsN 5 Jombang melalui model pembelajaran Snowball Throwing. Penelitian ini dilakukan dengan jumlah 32 siswa dan temuan dalam penelitian ini bahwa melalui penerapan model pembelajaran Snwoball Throwing dalam proses pembelajaran dapat meningkatkan prestasi belajar siswa. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa melalui penerapan model pembelajaran Snowball Throwing dalam proses pembelajaran ternyata dapat meningkatkan prestasi belajar tentang Interaksi sosial & lembaga sosial pada siswa kelas VII E MTsN 5 Jombang. Sebagai implikasinya perlu dilakukan upaya peningkatan kualitas pembelajaran IPS pada siswa MTsN 5 Jombang melalui penerapan model pembelajaran Snowball Throwing dalam proses pembelajaran, dapat menciptakan suasana belajar sambil bermain, mendorong dan meningkatkan keterlibatan langsung serta keaktifan siswa dalam pembelajaran sehingga dapat menghilangkan kejenuhan dan juga anggapan bahwa pelajaran IPS membosankan, disamping itu dapat menarik dan memusatkan perhatian, meningkatkan interaksi antara siswa. Dengan demikian dapat meningkatkan kualitas pembelajaran serta prestasi belajar siswa.
Copyrights © 2022