This paper is the result of Classroom Action Research (PTK) which was carried out at SMA Negeri 5 Kota Tangerang Selatan in class XI MIPA1 with a total of 42 students in the 2022/2023 academic year semester 1. The background of the students in this class is because new students starting to adapt to changes in teaching and learning activities, the interaction between students and teachers is felt to be experiencing a change from distance learning activities, fifty percent offline to one hundred percent learning activities in schools with implementation time of around eight hours a day. This study aims to improve student learning outcomes through self-demonstration methods using pictures in biology as media. The results of research conducted in cycle I and cycle II showed an increase in learning outcomes by an average of 21%. The learning outcomes obtained in cycle I through cognitive assessment showed that 76% of students scored ? KKM = 75, learning outcomes obtained in cycle II through cognitive assessment showed that 97% of students scored ? KKM = 75. The average value in one class also increased by 8.8, in the first cycle the class average value was 76.2 ? KKM = 75 and in the second cycle the class average value was 85 ? KKM = 75, based on two criteria, namely the average value of learning outcomes and the percentage of student completeness in this study can improve student learning outcomes through the use of self-demonstration methods and with the help of media images. The self-demonstration method using pictures in biology can improve the learning outcomes of students in class XI MIPA1 semester 1 of the 2022/2023 school year. ABSTRAKMakalah ini merupakan hasil Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SMA Negeri 5 Kota Tangerang Selatan pada kelas XI MIPA1 yang berjumlah 42 peserta didik pada tahun pelajaran 2022/2023 semester 1. Latar belakang peserta didik yang terdapat di kelas ini karena peserta didik baru mulai beradaptasi dengan perubahan pada kegiatan belajar mengajar, interaksi antara peserta didik dan guru sangat dirasakan mengalami perubahan dari kegiatan pembelajaran jarak jauh, offline lima puluh persen menjadi kegiatan pembelajaran seratus persen di sekolah dengan waktu pelaksanaan berkisar delapan jam dalam sehari. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa melalui metode demonstrasi pada diri sendiri dengan media gambar pelajaran biologi. Hasil penelitian yang dilakukan pada siklus I dan siklus II terjadi peningkatan hasil belajar rata-rata 21%. Hasil belajar yang diperoleh pada siklus I melalui penilaian ranah kognitif menunjukkan bahwa 76% dari peserta didik mendapatkan nilai ? KKM= 75, hasil belajar yang diperoleh pada siklus II melalui penilaian ranah kognitif menunjukkan bahwa 97% dari peserta didik mendapatkan nilai ? KKM=75. Nilai rata-rata dalam satu kelas juga mengalami peningkatan 8.8, pada siklus I nilai rata-rata kelas 76.2 ? KKM=75 dan pada siklus II nilai rata-rata kelas 85 ? KKM=75, berdasarkan dua kriteria yaitu nilai rata-rata hasil belajar dan prosentase ketuntasan belajar peserta didik pada penelitian ini dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui penggunaan metode demonstrasi pada diri sendiri dan dengan bantuan media gambar. Metode demonstrasi pada diri sendiri dengan media gambar pelajaran biologi dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas XI MIPA1 semester 1 tahun pelajaran 2022/2023.
Copyrights © 2022