The aims of this study were (1) to improve the ability to write poetry, (2) to increase the ability/professionalism of teachers in using the technique of finding keywords through the media of images to teach writing poetry to students. /2022. This research approach uses classroom action research (Classroom Action Research). This research was carried out in 2 (two) cycles, each cycle consisting of 4 stages, namely planning, implementation, conservation, and reflection. Sources of data obtained from learning activities and documents. The research instrument for measuring poetry writing skills in class VIIIA students in semester 2 of the 2021/2022 school year at Pogalan 1 Public Middle School consists of aspects: title, diction/choice of words, imagery, rhyme/sound equation, and typography. The achievement indicator in this study was that at least 85% of students scored above the KKM of 75. Based on the results of the study, the following conclusions were obtained: (1) the ability to write poetry for class VIII A students at SMPN 1 Pogalan, Trenggalek experienced an increase of 12.50%. The class average value in the action stage of Cycle I was 75.00% and in the action cycle II the average value increased by 12.50% to 87.50%. (2) the learning behavior of class VIII A students of SMPN 1 Pogalan –Trenggalek experienced a positive change after participating in learning to write poetry using the technique of finding keywords through media images. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah (1) meningkatkan kemampuan menulis puisi, (2) meningkatkan kemampuan/profesionalisme guru dalam menggunakan teknik penemuan kata kunci melalui media gambar untuk mengajarkan menulis puisi pada siswa Penelitian ini dilaksanakan pada siswa kelas VIII A SMP Negeri 1 Pogalan tahun pelajaran 2021/2022. Pendekatan penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (Classroom Action Research). Penelitian ini dilaksanakan melalui 2 (dua) siklus, masing-masing siklus terdiri dari 4 tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, onservasi, dan refleksi. Sumber data diperoleh dari kegiatan pembelajaran dan dokumen. Instrumen penelitian untuk mengukur keterampilan menulis puisi pada siswa kelas VIIIA semester 2 tahun pelajaran 2021/2022 di SMP Negeri 1 Pogalan terdiri dari aspek: judul, diksi/pilihan kata, pengimajian, rima/persamaan bunyi, dan tipografi. Indikator pencapaian dalam penelitian ini adalah setidaknya terdapat 85 % siswa memperoleh nilai di atas KKM sebesar 75. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh kesimpulan sebagai berikut: (1) kemampuan menulis puisi siswa kelas VIII A SMPN 1 Pogalan, Trenggalek mengalami peningkatan sebesar 12,50%. Nilai rata-rata kelas pada tahap tindakan Siklus I sebesar 75,00% dan pada tindakan siklus II nilai rata-rata mengalami peningkatan sebesar 12,50% yaitu menjadi 87,50%. (2) perilaku belajar siswa kelas VIII A SMPN 1 Pogalan –Trenggalek mengalami perubahan kearah positif setelah mengikuti pembelajaran menulis puisi dengan teknik penemuan kata kunci melalui media gambar.
Copyrights © 2023