This study aims to examine the optimization of learner management in improving students' academic achievement and character building. Effective management implementation in schools plays an important role in creating a supportive environment for students' academic, social, emotional and moral development. Systematic and structured learner management enables the achievement of more comprehensive educational goals, not only focusing on academic achievement, but also on character development. This research uses a qualitative approach with a literature study method using national and international articles. The results show that learner management involving teachers, parents and the community collaboratively can create an environment conducive to student development. In addition, extracurricular activities and regular monitoring of student behavior can strengthen student character. Well-planned character education has an impact on the formation of positive attitudes and discipline in students. This research also highlights the important role of motivation, rewards, and varied learning methods in supporting the optimization of learner management. Overall, optimizing learner management can improve the quality of education and shape the character of students who are resilient and have integrity. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji optimalisasi manajemen peserta didik dalam meningkatkan prestasi akademik dan pembentukan karakter siswa. Implementasi manajemen yang efektif di sekolah memiliki peran penting dalam menciptakan lingkungan yang mendukung perkembangan akademik, sosial, emosional, dan moral siswa. Manajemen peserta didik yang sistematik dan terstruktur memungkinkan tercapainya tujuan pendidikan yang lebih komprehensif, tidak hanya fokus pada prestasi akademik, tetapi juga pada pengembangan karakter. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi literatur menggunakan artikel nasional dan internasional. Hasil penelitian menunjukkan bahwa manajemen peserta didik yang melibatkan guru, orang tua, dan masyarakat secara kolaboratif dapat menciptakan lingkungan yang kondusif untuk pengembangan siswa. Selain itu, kegiatan ekstrakurikuler dan pemantauan perilaku siswa secara berkala dapat memperkuat karakter siswa. Pendidikan karakter yang terencana dengan baik berimbas pada terbentuknya sikap positif dan disiplin pada siswa. Penelitian ini juga menyoroti pentingnya peran motivasi, penghargaan, dan metode pembelajaran yang variatif dalam mendukung optimalisasi manajemen peserta didik. Secara keseluruhan, optimalisasi manajemen peserta didik dapat meningkatkan kualitas pendidikan dan membentuk karakter siswa yang tangguh dan berintegritas.
Copyrights © 2024