Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Vol. 2 No. 1 (2024): Juni 2024

Pengawasan Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an Tinjauan dari Perspektif Tafsir Mafatih Al-Ghaib Karya Fakhrudin Al-Razi

Fauzi, Ihwan (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2024

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis konsep pengawasan pendidikan dalam perspektif al-Qur'an dengan menggunakan Tafsir Mafatih al-Ghaib karya Fakhruddin al-Razi. Penelitian ini menggunakan metode studi kepustakaan dengan pendekatan analisis isi, yang mencakup penelusuran literatur terkait metode penafsiran al-Razi, serta konsep pengawasan sebagai fungsi manajemen dalam Islam. Novelty penelitian ini terletak pada eksplorasi mendalam tentang bagaimana al-Qur'an menekankan introspeksi dan pengawasan diri sebagai elemen utama dalam pengelolaan pendidikan, serta kaitannya dengan peran pemimpin dalam memastikan kesesuaian perilaku dengan rencana dan program yang telah ditetapkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Tafsir al-Razi mengungkap peran pengawasan yang tidak hanya berfungsi sebagai kontrol terhadap penyimpangan, tetapi juga sebagai upaya penguatan moral dan etika. Al-Qur'an menekankan pentingnya introspeksi, transparansi, dan tanggung jawab dalam pengawasan, yang tercermin dalam implementasi pengawasan pendidikan berbasis nilai-nilai Islam. Penelitian ini memperkaya wawasan tentang relevansi prinsip manajemen Islam dalam meningkatkan kualitas pendidikan secara efektif dan efisien.   Abstract This study aims to analyze the concept of educational supervision from the perspective of the Qur'an, using the Tafsir Mafatih al-Ghaib by Fakhruddin al-Razi. The research employs a library research method with a content analysis approach, encompassing an exploration of al-Razi's interpretation methodology and the concept of supervision as a management function in Islam. The novelty of this research lies in its in-depth exploration of how the Qur'an emphasizes introspection and self-supervision as key elements in educational management and its relevance to the role of leaders in ensuring conformity with predetermined plans and programs. The findings reveal that al-Razi's interpretation highlights supervision not only as a control mechanism for deviations but also as a reinforcement of moral and ethical values. The Qur'an underscores the importance of introspection, transparency, and accountability in supervision, reflected in the implementation of education supervision based on Islamic values. This study enriches the understanding of the relevance of Islamic management principles in enhancing the quality of education effectively and efficiently.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

almarsus

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

FOCUS This journal aims to contribute to the advancement of knowledge and practices in the management of Islamic education by showcasing innovative approaches, research findings, and case studies that cater to the diverse needs of education practitioners, policymakers, and researchers in the field. ...