cover
Contact Name
Firdaus Annas
Contact Email
rumahjurnal@uinbukittinggi.ac.id
Phone
+6285278566869
Journal Mail Official
firdaus@uinbukittinggi.ac.id
Editorial Address
Data Center Building, 2nd floor, State Islamic University of Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi. Gurun Aua St, Kubang Putih, Banuhampu, Agam - West Sumatra - Indonesia Tel. 0752 33136 | Fax 0752 22871
Location
Kab. agam,
Sumatera barat
INDONESIA
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
ISSN : -     EISSN : 30254221     DOI : 10.30983/almarsus
Core Subject : Education,
FOCUS This journal aims to contribute to the advancement of knowledge and practices in the management of Islamic education by showcasing innovative approaches, research findings, and case studies that cater to the diverse needs of education practitioners, policymakers, and researchers in the field. SCOPE The journal publishes articles of interest to education practitioners, teachers, education policymakers, and researchers. It encompasses research articles, original research reports, and reviews in Islamic education across various fields, including: Leadership: Exploring innovative leadership practices and strategies within Islamic educational institutions. Analyzing leadership models that align with Islamic values and principles. Public Relations Management: Investigating effective public relations techniques and communication strategies for promoting Islamic educational institutions. Examining the role of public perception and image in enhancing the reputation of Islamic educational organizations. Organizational Behavior: Studying the behavior of individuals and groups within Islamic educational organizations. Analyzing motivational factors and organizational dynamics in the context of Islamic education. Organizational Culture: Examining the development and impact of organizational culture on the overall environment of Islamic educational institutions. Exploring ways to cultivate an Islamic ethos and values within the organizational culture. Human Resource Management: Addressing innovative approaches to human resource management, recruitment, and professional development within Islamic education. Exploring strategies for nurturing a skilled and motivated workforce in alignment with Islamic principles. Financial Management: Investigating financial planning, budgeting, and resource allocation strategies specific to Islamic educational institutions. Exploring ethical financial practices and compliance with Islamic financial principles. Decision Making: Analyzing decision-making processes and frameworks used in shaping policies and strategies within Islamic education. Discussing ethical decision-making based on Islamic teachings and values. Technology Integration and Innovation: Exploring the integration of technology and innovative practices in enhancing teaching, learning, and management within Islamic education. Addressing the role of digital tools and e-learning platforms in modern Islamic education.
Articles 27 Documents
Manajemen Perpustakaan dan Kearsipan di Dinas Perpustakaan Muara Sabak Barat Tanjung Jabung Timur Jamaluddin Jamaluddin; Fransisko Chaniago; Yudi Agung Pranata
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 2 (2023): Desember 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i2.6785

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan mengeksplor manajemen perpustakaan dalam pengadaan buku dan pengeluaran buku, hambatan dan upaya yang di lakukan pada Dinas Perpustakaan dan Kearsipan di Muaro Sabak Barat Tanjung Jabung Timur Provinsi Jambi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif melalui pendekatan eksploratif dengan menggunakan instrumen pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah reduksi data (reduction), penyajian data (data display), dan penarikan kesimpulan (verification). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa proses manajemen perpustakaan dalam pengadaan dan pengeluaran buku sudah dirasakan cukup baik, dapat dilihat dari manajemen perpustakaan dalam pengadaan dan pengeluaran buku telah sesuai dengan teori-teori yang diterapkan. Hambatan yang dihadapi dalam pengadaan buku. Pertama, kurangnya dana yang dialokasikan. Kedua, kurangnya Koleksi yang ada dan pengeluaran buku yaitu tidak konsistennya staf dalam melakukan penyiangan buku dan pemustaka yang telat mengembalikan buku. Upaya yang dilakukan dalam mengatasi hambatan dalam pengadaan buku meliputi: Pertama, memanfaatkan  dana yang ada. Kedua, menambahkan koleksi perpustakaan dan pengeluaran buku, yaitu: memberi denda bagi pustakawan yang tidak mengembalikan buku pada waktunya dan melakukan penggerakan terhadap staf yang melakukan penyiangan buku. AbstractThe purpose of this study was to explore Library Management in procuring books and issuing books, the obstacles and efforts made at the Library and Archives Service in Muaro Sabak Barat Tanjung Jabung Timur Jambi Province. The method employed in this study is qualitative descriptive research using an exploratory approach and data collection instruments such as observation, interviews, and documentation. Data reduction (Reduction), data presentation (Data Display), and conclusion drawing are the data types used in this study (Verification). The results of this study show that the Library Management Process in the procurement and expenditure of books has been felt quite well, it can be seen from the library management in the procurement and expenditure of books in accordance with the theories applied. The obstacles faced in the procurement of books are, First, the lack of funds allocated. Second, the lack of existing collections, and book expenditure, namely inconsistent staff in weeding books and users who are late returning books. Efforts made in overcoming obstacles to book procurement include: First, Utilizing existing funds. Second, adding library collections and book expenditures, namely: giving fines for librarians who do not return books and mobilizing staff who weed books.
Peningkatan Pembelajaran Seni Tari Melalui Pendekatan Supervisi Teman Sejawat dengan Metode Demonstrasi Rina Sinatra
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 1 (2023): Juni 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i1.6591

Abstract

AbstrakSeni budaya berperan penting dalam pengembangan daya cipta, kepekaan, dan kesadaran sosial. Penelitian ini bertujuan menganalisis efektivitas metode demonstrasi dalam pembelajaran seni tari dengan pendekatan supervisi teman sejawat. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas dengan pendekatan kuantitatif di SMAN 2 IV Koto Kabupaten Agam, Sumatera Barat. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI IPS 5 yang berjumlah 15 orang. Instrumen yang digunakan berupa lembar observasi, dokumentasi, dan angket. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi terhadap interaksi guru dan siswa selama proses pembelajaran serta dokumentasi dengan mengumpulkan karya seni tari. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa terkendala dalam pembelajaran, namun setelah diterapkan metode demonstrasi dan pendekatan supervisi teman sejawat, terjadi peningkatan signifikan terhadap antusiasme dan keterampilan siswa. Supervisi teman sejawat berperan dalam memberikan dukungan, umpan balik, dan motivasi kepada sesama siswa sehingga meningkatkan hasil pembelajaran dan lingkungan pembelajaran yang positif dan produktif. Dalam konteks pendidikan seni, supervisi teman sejawat dengan metode demonstrasi dijadikan alternatif yang efektif untuk meningkatkan pembelajaran. Pada siklus pertama, tidak semua siswa memiliki keterampilan yang tinggi karena masih ada yang belum fokus dan sibuk dengan kegiatan lain. Namun, setelah siklus kedua dilaksanakan melalui tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi, hampir semua siswa mengikuti pembelajaran dengan antusias sehingga menguasai keterampilan tari.Kata Kunci : Supervisi, Metode Demonstrasi, Keterampilan AbstractCultural arts play an important role in the development of creativity, sensitivity and social awareness. This study aims to analyze the effectiveness of the demonstration method in learning dance with a peer supervision approach. This research is a Classroom Action Research with a quantitative approach at SMAN 2 IV Koto, Agam Regency, West Sumatra. The research subjects were 15 students of class XI IPS 5. The instruments used are observation sheets, documentation, and questionnaires. Data collection techniques were carried out through observing the interaction of teachers and students during the learning process as well as documentation by collecting dance works of art. The results showed that students were constrained in learning, but after applying the demonstration method and peer supervision approach, there was a significant increase in student enthusiasm and skills. Peer supervision plays a role in providing support, feedback, and motivation to fellow students thereby increasing learning outcomes and a positive and productive learning environment. In the context of art education, peer supervision using the demonstration method is used as an effective alternative to improve learning. In the first cycle, not all students have high skills because some are still not focused and busy with other activities. However, after the second cycle was carried out through the stages of planning, implementing, observing, and reflecting, almost all students participated enthusiastically in learning so that they mastered dance skills.Keyword : Supervision, Demonstration Methods, Skills
Evaluasi Manajemen MGMP: Sebuah Analisis Pentingnya, Efektivitas, Tantangan, dan Solusi Pengembangan Pendidikan Febri Angraini
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 2 (2023): Desember 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i2.7349

Abstract

Abstrak Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya MGMP dalam mendukung pengembangan profesionalisme guru dan inovasi dalam pendidikan, namun seringkali menghadapi berbagai hambatan dalam efektivitasnya. Maka, penelitian ini bertujuan menjawab pertanyaan bagaimana peran, pengorganisasian, dan pelaksanaan MGMP dapat ditingkatkan serta menemukan solusi untuk hambatan-hambatan yang ada. Kebaruan penelitian ini terletak pada fokus analisis komprehensif terhadap MGMP di wilayah Bukittinggi dan Agam, Sumatera Barat, dengan penekanan pada pemecahan masalah dan penyusunan strategi peningkatan efektivitas MGMP. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif studi kasus dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan menggunakan metode Miles and Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perbedaan jadwal guru, kurangnya dukungan kepala sekolah, dan keterbatasan dana dan fasilitas adalah hambatan utama dalam efektivitas MGMP. Selain itu, penelitian ini juga mengusulkan beberapa solusi untuk tantangan tersebut, seperti penerapan pendekatan pembelajaran modern seperti blended learning dan mendapatkan dukungan finansial dari lembaga eksternal. Hasil ini diharapkan dapat memberikan pandangan yang lebih mendalam tentang bagaimana MGMP dapat berfungsi dengan lebih efektif dan efisien dalam menunjang pendidikan di wilayah tersebut AbstractThis research is motivated by the importance of MGMP in supporting the development of teacher professionalism and innovation in education, but often faces various obstacles in its effectiveness. So, this research aims to answer the question of how the role, organization and implementation of MGMP can be improved and find solutions to existing obstacles. The novelty of this research lies in the focus of a comprehensive analysis of MGMP in the Bukittinggi and Agam regions, West Sumatra, with an emphasis on problem solving and developing strategies to increase the effectiveness of MGMP. The methodology used in this research is a qualitative case study with data collection techniques through observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out using the Miles and Huberman method. The research results show that differences in teacher schedules, lack of support from school principals, and limited funds and facilities are the main obstacles to the effectiveness of MGMP. Apart from that, this research also proposes several solutions to these challenges, such as the application of modern learning approaches such asblended learning and obtain financial support from external institutions. It is hoped that these results will provide a more in-depth view of how MGMP can function more effectively and efficiently in supporting education in the region.
Pola Pengasuhan Orang Tua dan Peran Guru dalam Pendidikan Awal Anak Riko Putra
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 1 (2023): Juni 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i1.6414

Abstract

AbstrakPendidikan awal anak diawali dari lingkungan keluarga yang berperan penting dalam membentuk karakter dan perkembangan anak. Penelitian ini bertujuan menganalisis gaya pengasuhan orang tua sebagai pendidikan awal dan mengungkap upaya yang dilakukan guru dalam menghadapi perkembangan siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan mix method yang menggabungkan metode kuantitatif dan kualitatif, dilakukan di Bukittinggi dan Agam, Sumatera Barat. Pengumpulan data dilakukan dengan, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Tahapan analisis data dengan pendekatan campuran kuantitatif dan kualitatif, serta menggunakan metode studi kasus. Populasi adalah wanita yang belum menikah berusia sembilan sampai 64 tahun dan laki-laki berusia 10 sampai 30 tahun. Sampel 100 orang mewakili berbagai keluarga di Kota Bukittinggi dan Agam, Sumatera Barat.  Subjek dipilih dengan sengaja untuk mengeksplorasi dinamika pengasuhan pada tahap perkembangan kritis. Melalui pendekatan ini, diketahui bagaimana gaya pengasuhan orang tua berdampak pada karakter dan perkembangan anak pada tahap transisi menuju masa remaja. Hasil penelitian menyoroti beragam pola pengasuhan orang tua yang dipengaruhi oleh faktor pekerjaan, kesibukan, dan Pendidikan orang tua. Pola-pola tersebut di antaranya mendukung namun menuntut, mendukung namun tidak menuntut, menuntut namun tidak mendukung, dan mendukung dan menuntut. Maka, direkomendasikan langkah-langkah menerapkan teori perkembangan siswa, mendorong kolaborasi antara guru dan orang tua, serta mengimplementasikan strategi pengajaran yang efektif. Kata Kunci : Pola Pengasuhan, Pedagogi, Pendidik AbstractChildren's early education begins with the family environment which plays an important role in shaping the character and development of children. This study aims to analyze parenting styles as early education and reveal the efforts made by teachers in dealing with student development. This study uses an approachmix method which combines quantitative and qualitative methods, conducted in Bukittinggi and Agam, West Sumatra. Data collection is done by observation, interviews, and documentation. The stages of data analysis used a mixed quantitative and qualitative approach, and used the case study method. The population is unmarried women aged nine to 64 years and men aged 10 to 30 years. A sample of 100 people represents various families in the City of Bukittinggi and Agam, West Sumatra. Subjects were chosen deliberately to explore parenting dynamics at critical developmental stages. Through this approach, it is known how parenting styles impact on the character and development of children in the transitional stage towards adolescence. The results of the study highlight a variety of parenting patterns that are influenced by work, busyness, and parental education. These patterns include supporting but demanding, supporting but not demanding, demanding but not supporting, and supporting and demanding. Thus, steps are recommended applying student development theory, encouraging collaboration between teachers and parents, and implementing effective teaching strategies.Keyword : Parenting Style, Pedagogic, Teachers
Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Pengelolaan Rencana Kegiatan dan Anggaran Madrasah terhadap Partisipasi Orang Tua Murid Tatang Ibrahim; Nandang Abdurohim; Erlina Nurul Syam
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 2 (2023): Desember 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i2.7470

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh sistem informasi manajemen pendidikan terhadap penerimaan peserta didik di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Kabupaten Bandung. Populasi penelitian ini adalah orang tua siswa di MAN 1 Kabupaten Bandung dan MAN 2 Kabupaten Bandung. Jumlah populasinya adalah 1764 orang tua siswa. Sampel penelitiannya adalah 100 orang tua siswa, yang masing-masing 47 orang tua di MAN 1 Kabupaten Bandung dan 53 orang tua di MAN 2 Kabupaten Bandung. Sampel penelitian ini diambil dengan menggunakan rumus Slovin dan Proportionate Stratified Random Sampling. Sampel ini diambil untuk mewakili populasi penelitian. Hasil analisis data menunjukkan bahwa data berdistribusi normal, linear, tidak mengalami multikolinearitas, dan tidak mengalami heteroskedastisitas. Uji regresi linear berganda menunjukkan bahwa akuntabilitas dan transparansi pengelolaan RKAM memiliki pengaruh positif terhadap partisipasi orang tua dengan signifikansi yang tinggi (p<0,05). Analisis determinasi menunjukkan bahwa 63,3% variasi partisipasi orang tua dapat dijelaskan oleh variabel akuntabilitas dan transparansi. Temuan ini menunjukkan bahwa implementasi sistem informasi manajemen pendidikan berpengaruh positif terhadap partisipasi orang tua dalam pembiayaan pendidikan di MAN Kabupaten Bandung. Oleh karena itu, disarankan agar lembaga pendidikan lebih meningkatkan transparansi dan akuntabilitas dalam pengelolaan keuangan sekolah untuk mendorong partisipasi orang tua dalam mendukung pendidikan anak-anak mereka. This research aims to examine the influence of education management information systems on the acceptance of students in State Islamic Senior High Schools (Madrasah Aliyah Negeri, MAN) in Kabupaten Bandung. The population of this study consists of parents of students in MAN 1 Kabupaten Bandung and MAN 2 Kabupaten Bandung, totaling 1764 parents. The research sample includes 100 parents, with 47 parents from MAN 1 Kabupaten Bandung and 53 parents from MAN 2 Kabupaten Bandung. The research sample was selected using the Slovin formula and proportionate stratified random sampling, aiming to represent the research population. The results of data analysis indicate that the data is normally distributed, linear, not experiencing multicollinearity, and not exhibiting heteroskedasticity. Multiple linear regression analysis reveals that accountability and transparency in the management of RKAM positively influence parental participation with high significance (p < 0.05). The determination analysis shows that 63.3% of the variation in parental participation can be explained by the variables of accountability and transparency. These findings suggest that the implementation of education management information systems has a positive impact on parental participation in financing education in MAN Kabupaten Bandung. Therefore, it is recommended that educational institutions enhance transparency and accountability in school financial management to encourage parental involvement in supporting their children's education.
Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 dalam Perspektif Manajemen Pendidikan Ulya Amelia
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 1 (2023): Juni 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i1.6415

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan menganalisis dampak perubahan era Society 5.0 terhadap pembelajaran dan mengidentifikasi tantangan yang muncul dalam konteks ruang lingkup manajemen pendidikan. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif yang berlokasi di SMPN 1 dan SMPN 3 Bukittinggi, Sumatera Barat. Subjek penelitian adalah kepala SMPN 1, Kepala SMPN 3, guru, dan pegawai tata usaha. Instrumen penelitian adalah lembar observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa pembelajaran belum dapat dilakukan secara efektif karena kurangnya kemampuan mengajar yang mampu memanfaatkan potensi teknologi dan metode pembelajaran adaptif, pelatihan yang dilaksanakan oleh guru belum optimal, pelatihan berkelanjutan bagi guru dan stakeholder pendidikan lainnya menjadi kunci dalam mengoptimalkan pemanfaatan teknologi dan mengatasi perubahan dalam pembelajaran untuk meningkatkan profesionalisme guru. Hal ini sesuai dengan kajian manajemen Pendidikan dalam ruang lingkup manajemen tenaga pendidik. Novelti penelitian ini adalah permasalahan pembelajaran yang diatasi dengan perspektif manajemen pendidikan serta ruang lingkupnya sehingga pembelajaran saat ini dan mendatang dapat berjalan secara efektif dan efesien.Kata Kunci : Pembelajaran, Society 5.0, Manajemen Pendidikan Abstract This study aims to analyze the impact of changes in the Society 5.0 era on learning and identify challenges that arise in the context of the scope of education management. This research is a descriptive qualitative research which is located at SMPN 1 and SMPN 3 Bukittinggi, West Sumatra. The research subjects were the principals of SMPN 1, the principals of SMPN 3, teachers, and administrative staff. The research instruments are observation sheets, interviews, and documentation. The results of the study show that learning cannot be carried out effectively due to a lack of teaching skills that are able to utilize the potential of technology and adaptive learning methods, training conducted by teachers is not optimal, continuous training for teachers andstakeholder other education is key in optimizing the use of technology and addressing changes in learning to increase teacher professionalism. This is in accordance with the study of education management within the scope of teaching staff management. The novelty of this research is learning problems that are solved with an education management perspective and its scope so that current and future learning can run effectively and efficiently.Keyword : Learning, Society 5.0, Education Management
Analisis Kinerja Guru Sertifikasi di SMA Negeri Kabupaten Kampar, Riau: Faktor Pendukung dari Perspektif Islam Andre Marsal Mawirta; Yuniar Yuniar
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 2 (2023): Desember 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i2.7531

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan mengevaluasi kinerja guru sertifikasi di SMA Negeri Kabupaten Kampar, Riau, dengan fokus pada identifikasi faktor-faktor yang memengaruhi kinerja mereka. Metode kuantitatif digunakan dengan desain survei komparatif antara guru di SMA Negeri berakreditasi A dan B. Data dikumpulkan melalui kuesioner online yang disebar kepada 100 guru dari masing-masing kelompok. Hasil analisis menunjukkan perbedaan signifikan dalam kompetensi pedagogik, dengan rata-rata skor guru Akreditasi A (84,26%) lebih tinggi dibandingkan Akreditasi B (74,9%). Motivasi kerja juga berbeda secara signifikan, di mana guru Akreditasi A (77,20%) mendapatkan skor lebih tinggi daripada Akreditasi B (67,50%). Dari perspektif nilai Islam, pentingnya kompetensi pedagogik dan motivasi kerja guru dalam mencapai tujuan pendidikan Islam tergarisbawahi. Oleh karena itu, dukungan sekolah diperlukan untuk meningkatkan kompetensi dan motivasi guru guna mendukung peningkatan kualitas pembelajaran. AbstrackThis research focuses on evaluating the performance of certified teachers in public high schools in Kampar Regency, Riau. The objective of this study is to identify the factors influencing teacher performance. The research employs a quantitative method with a comparative survey design involving teachers from A and B accredited public high schools. Data is collected through an online questionnaire distributed to 100 teachers from each group. The analysis reveals a significant difference in pedagogical competence between teachers in the two groups. The average score of Accreditation A teachers (84.26%) is higher than Accreditation B teachers (74.9%). Additionally, there is a significant difference in work motivation, where Accreditation A teachers (77.20%) score higher compared to Accreditation B teachers (67.50%). From an Islamic values perspective, pedagogical competence and teacher motivation are considered crucial in achieving Islamic educational goals. Therefore, school support is necessary to enhance teachers' competence and motivation to contribute to the improvement of the quality of education.
Langkah Strategis untuk Kemajuan Pendidikan Riko Anas; Aisyah Syafitri
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 1 (2023): Juni 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i1.6447

Abstract

AbstrakLangkah strategis untuk kemajuan pendidikan sangat berguna sebagai bahan pertimbangan para pemangku kepentingan dalam merencanakan perencanaan pendidikan melalui langkah-langkah kunci dalam langkah strategis sehingga tujuan yang ingin dicapai dapat terlaksana dengan baik dan dapat meminimalisir resiko serta kemungkinan yang akan terjadi terutama pada zaman 4.0. Penelitian ini bertujuan menjelaskan bagaimana langkah strategis untuk kemajuan pendidikan dengan menggunakan pendekatan kepustakaan (library research). Penelitian ini menggali obyek penelitiannya berdasarkan beragam informasi yang bersumber dari kepustakaan (ensiklopedi, buku, jurnal ilmiah, majalah, koran dan dokumen). Penelitian ini menunjukkan bahwa kerangka pengembangan pendidikan terdiri atas lima langkah utama, di antaranya perumusan misi, asesmen lingkungan internal dan eksternal, perumusan tujuan, pemilihan strategi, dan pemeliharaan strategi. Setiap langkah dalam kerangka ini memiliki peran penting dalam merumuskan langkah strategis yang baik. Dalam era yang kompleks dan cepat berubah, lembaga pendidikan harus menerapkan langkah strategis dengan cermat untuk mencapai visi dan misi mereka. Dengan memahami konsep langkah strategis, menetapkan tujuan yang jelas, dan menerapkan analisis SWOT, lembaga pendidikan dapat mengambil  langkah-langkah yang efektif untuk meningkatkan kualitas dan efisiensi pendidikan mereka. Dengan demikian, langkah strategis adalah landasan yang krusial untuk kemajuan pendidikan di masa depan.Kata Kunci : Langkah Strategis, Manajemen Strategi, Kemajuan Pendidikan AbstractStrategic steps for the advancement of education are very useful as material for consideration by stakeholders in planning educational planning through key steps in strategic steps so that the goals to be achieved can be carried out properly and can minimize the risks and possibilities that will occur, especially in the 4.0 era. This study aims to explain how strategic steps are for the advancement of education using a library approach(library research). This study explores the research object based on a variety of information sourced from the literature (encyclopedias, books, scientific journals, magazines, newspapers and documents). This study shows that the educational development framework consists of five main steps, including mission formulation, internal and external environment assessment, goal formulation, strategy selection, and strategy maintenance. Each step in this framework has an important role in formulating a good strategic move. In a complex and rapidly changing era, educational institutions must carefully implement strategic steps to achieve their vision and mission. By understanding the concept of strategic moves, setting clear goals, and applying SWOT analysis, educational institutions can take effective steps to improve the quality and efficiency of their education. Thus, strategic steps are a crucial foundation for the advancement of education in the future.Keyword : Strategic Steps, Strategic Management, Education Progress
Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah untuk Meningkatkan Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan Anizar Anizar
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 2 (2023): Desember 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i2.6486

Abstract

AbstrakLeadership (kepemimpinan) dapat dikatakan sebagai suatu metode dalam mengkoordinir, memberdayakan, dan mengendalikan seluruh komponen dalam sebuah organisasi atau menyiratkan bahwa pencapaian dibuat oleh individu atau perwakilan untuk mencapai tujuan hierarkis. Pencapaian tujuan-tujuan resmi hanya dapat dibayangkan karena upaya para penghibur di asosiasi berfungsi dengan baik. Seorang pendidik yang memiliki kinerja tinggi dan hebat dapat menjunjung tinggi pencapaian tujuan dan sasaran yang telah ditetapkan oleh madrasah. Penelitian ini menggambarkan dan merinci gaya kepemimpinan kepala madrasah untuk meningkatkan kinerja pendidik dan kependidikan di MTsS Ainul Yaqin Batagak, serta menyelidiki variabel-variabel yang mempengaruhi gaya kepemimpinan. Tinjauan ini menggunakan metodologi subjektif yang dijelaskan dengan rencana penelitian studi kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa gaya kepemimpinan kepala madrasah terlihat dari perilaku sehari-hari yang penuh perhatian, humoris, tegas, bijaksana, disiplin, dan memiliki emosi yang stabil, bahkan penugasan lembaga diselesaikan dengan baik. Dalam memonitor, kepala madrasah menggunakan gaya kepemimpinan kelompok dengan tujuan meningkatkan kinerja pendidik dan tenaga kependidikan. Kepala madrasah di MTsS Ainul Yaqin Batagak Kabupaten Agam menunjukkan perilaku peduli, dan penugasan yang diberikan dilakukan dengan adil dengan memberikan arahan terlebih dahulu. AbstractLeadership (leadership) can be said to be a method of coordinating, empowering and controlling all components in an organization or implying that achievements are made by individuals or representatives to achieve hierarchical goals. The achievement of official goals is only conceivable due to the efforts of the entertainers in the well-functioning association. An educator who has high and great performance can uphold the achievement of the goals and targets set by the school. This research describes and details the leadership style of madrasah heads to improve the performance of educators and education at MTs Ainul Yaqin Batagak, as well as investigating the variables that influence leadership style. This review uses a subjective methodology explained by a case study research plan. The results of the research show that the leadership style of the madrasa head can be seen from his daily behavior which is attentive, humorous, firm, wise, disciplined and has stable emotions, even institutional assignments are completed well. In monitoring, the madrasa head uses a group leadership style with the aim of improving the performance of educators and education staff. The head of the madrasah at MTs Ainul Yaqin Batagak, Agam Regency shows caring behavior, and the assignments given are carried out fairly by giving directions first.
Rencana Strategis Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia Erik Hadi Putra
Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, No 1 (2023): Juni 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/al-marsus.v1i1.6473

Abstract

Abstrak Perencanaan pendidikan menjadi bagian tidak terpisahkan dari manajemen penyelenggaraan pendidikan Islam. Namun, sering diabaikan dan belum menjadi tradisi dalam pengembangan pendidikan Islam. Pendidikan Islam memiliki peran penting dalam membentuk karakter dan moral masyarakat muslim Indonesia. Dengan populasi muslim terbesar di dunia, perkembangan pendidikan Islam berdampak signifikan terhadap arah pembangunan sosial, budaya, dan ekonomi negara. Artikel ini menyajikan strategi perencanaan pendidikan Islam, serta berbagai kemungkinan dan alternatif yang dapat dilakukan untuk mengembangkan pendidikan Islam masa depan. Artikel ini juga menyajikan beberapa model alternatif perencanaan pendidikan Islam, terutama terkait dengan dinamika masyarakat yang menjadi pemangku kepentingan dalam pendidikan. Dalam era di mana informasi mudah diakses melalui internet, penelitian ini membahas tentang bagaimana pendidikan Islam dapat membantu masyarakat memilah dan memahami informasi agama dengan bijak. Artikel ini menekankan bahwa perencanaan harus memiliki tujuan untuk memahami konsep, paradigma, strategi, dan langkah-langkah dalam perencanaan pendidikan Islam. Hasil yang diharapkan dari perencanaan ini adalah merumuskan tujuan yang ingin dicapai dan menjalankannya secara efektif dan efisien. Penting juga untuk memilih program yang tepat guna mencapai tujuan tersebut dan mengidentifikasi serta mengalokasikan sumber daya yang selalu terbatas.Kata Kunci : Rencana Pendidikan, Setting Target, Efektif, Programing dan Sistem Penganggaran AbstractEducational planning is an integral part of the management of Islamic education. However, it is often neglected and has not become a tradition in the development of Islamic education. Islamic education has an important role in shaping the character and morals of Indonesian Muslim society. With the largest Muslim population in the world, the development of Islamic education has had a significant impact on the direction of the country's social, cultural and economic development. This article presents an Islamic Education Planning Strategy, as well as various possibilities and alternatives that can be implemented to develop future Islamic education. This article also presents several alternative models of Islamic education planning, especially those related to the dynamics of the community who are stakeholders in education. In an era where information is easily accessible via the internet, this research discusses how Islamic education can help people sort and understand religious information wisely. This article emphasizes that planning must have the goal of understanding the concepts, paradigms, strategies, and steps in planning Islamic education. The expected result of this planning is to formulate the goals to be achieved and carry them out effectively and efficiently. It is also important to choose the right program to achieve these goals and to identify and allocate resources which are always limited.Keyword : Education Planning, Target Setting, Effectiveness, Program Implementation, and Budgeting System

Page 1 of 3 | Total Record : 27