The research conducted was about the orientation of Papuan and NTT students in learning at the Bustanul Mansuriyah Kajen Pekalongan Islamic Boarding School. This study aims to determine the orientation of Papuan and NTT students in learning at the Islamic boarding school, as well as the factors that influence this orientation. The research method used was qualitative with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The results of the study showed that the orientation of Papuan and NTT students in learning at the Islamic boarding school was dominated by religious orientation and academic orientation. Factors that influence this orientation include family background, social environment, and previous experiences. This study is expected to provide an overview of the orientation of Papuan and NTT students in learning at the Islamic boarding school and can be a reference for the development of education in the area. ABSTRAKPenelitian yang dilakukan adalah tentang orientasi santri Papua dan NTT pada pembelajaran di Pondok Pesantren Bustanul Mansuriyah Kajen Pekalongan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui orientasi santri Papua dan NTT dalam pembelajaran di pondok pesantren, serta faktor-faktor yang mempengaruhi orientasi tersebut. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa orientasi santri Papua dan NTT dalam pembelajaran di pondok pesantren didominasi oleh orientasi agama dan orientasi akademik. Faktor-faktor yang mempengaruhi orientasi tersebut antara lain latar belakang keluarga, lingkungan sosial, dan pengalaman sebelumnya. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan gambaran mengenai orientasi santri Papua dan NTT dalam pembelajaran di pondok pesantren dan dapat menjadi acuan bagi pengembangan pendidikan di daerah tersebut.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2024