This research aims to improve student learning outcomes in cube and block volume material by using experimental methods and unit cube teaching aids. The research was conducted in class V of SDIT Al Furqon involving 33 students. The method used is Classroom Action Research (PTK) with two cycles. Each cycle involves the stages of planning, action, observation, and reflection. The results showed that the use of experimental methods and unit cube teaching aids significantly increased student understanding and teacher performance. Completeness of learning outcomes increased from 88% in the first cycle to 97% in the second cycle. This research concludes that the experimental method using unit cube teaching aids is effective in improving the mathematics learning outcomes of fifth grade students. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi volume kubus dan balok dengan menggunakan metode eksperimen dan alat peraga kubus satuan. Penelitian dilakukan di kelas V SDIT Al Furqon dengan melibatkan 33 siswa. Metode yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan dua siklus. Setiap siklus melibatkan tahapan perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan metode eksperimen dan alat peraga kubus satuan secara signifikan meningkatkan pemahaman siswa dan kinerja guru. Ketuntasan hasil belajar meningkat dari 88% pada siklus pertama menjadi 97% pada siklus kedua. Penelitian ini menyimpulkan bahwa metode eksperimen dengan alat peraga kubus satuan efektif dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V.
Copyrights © 2024